Merkwaarde Facebook stijgt met maar liefst 54%

De tech-bedrijven doen het goed in de Best Global Brands-lijst van Interbrand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is de 16de keer dat het Interbrand de publiceert.

Opmerkelijk volgens het bureau: Amazon komt voor het eerst de top 10 binnen.

De merkwaarde van Apple is met 53 procent gestegen: 170,3 miljard dollar. Google kent een groei van 12 procent en heeft volgens Interbrand een merkwaarde van 120,3 miljard dollar.

Sterkste stijger is Facebook: 54 procent groei en een merkwaarde van 22 miljard dollar.

De technologie-industrie neemt een derde van de waarde in het rapport voor zijn rekening.

Er staan er vier in de top 10. Microsoft staat op 4, IBM op 5, Samsung op 7 en Amazon als nieuweling binnen op nummer 10.

Coca-Cola is de hoogste niet-technologiemerk in de lijst: op de derde plaats.

China

Huawei (dit jaar op plaats 88) was vorig jaar het enige Chinese merk, dit jaar is Lenovo  als tweede Chinees merk hekkensluiter van de lijst.

dat Amazon op weg is om ’s werelds meest toegankelijke merk te worden, mede vanwege de groei en het uitbreiden van de kernbusiness.  Amazon stijgt van 15 naar nummer 10.

De top 10

1. Apple, 170, 3 miljard dollar +43%

2. Google 120, 3 miljard dollar +12%

3. Coca-Cola 78,4 miljard dollar -4%

4. Microsoft 67,7 miljard dollar 11%

5. IBM 65,1 miljard dollar -10%

6. Toyota 49 miljard dollar +16%

7. Samsung 45, 3 miljard dollar 0%

8. General Electric 42,3 miljard dollar -7%

9. McDonald&;s 39,8 miljard dollar -6%

10. Amazon 37,95 miljard dollar  +29%

Volkswagen

Vorig jaar domineerde de automerken nog in de lijst en verwachtte Interbrand dat Volkswagen in 2018 het best verkochte automerk ter wereld zal zijn. In 2014 stond het merk op de 31ste plaats, dit jaar daalde de merkwaarde met 9 procent en het merk staat nu op de 35ste plaats. 

Vorig jaar signaleerde Interbrand ‘’ (premium), dit jaar ziet het bureau  dat dit nog belangrijker wordt voor bedrijven en merken.

De wereld wordt steeds gefragmenteerder, mensen ervaren merken vooral in micromomenten, en men gaat van het ene moment naar het andere. Dat houdt in dat de merkervaring in een flits wordt gewogen en beoordeeld, merken moeten volgens Interbrand dus steeds meer rekening houden met de individuele behoeften van consumenten, en precies weten waar en wanneer ze aanwezig zijn.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie