Dit blijkt uit onderzoek dat is gedaan door performance-marketingtechnologiebedrijf Criteo.
Die maandag (dit jaar 30 november) is vaak ook de maandag nadat de meeste werkgevers het salaris hebben overgemaakt.
Buiten Nederland ligt het zwaartepunt van de inkopen (voor kerst dan) op Black Friday, dat ieder jaar een groter retailfenomeen wordt.
Het onderzoek is gebaseerd op een analyse van bijna 55 retailers en 7,1 miljoen online transacties in Nederland, tijdens dezelfde periode vorig jaar.
Op die betreffende maandag zagen de Nederlandse winkelketens hun verkoopcijfers met 119 procent groeien, in vergelijking met 52 procent op de maandag daarvoor.
Desktopshoppen populairst
Consumenten winkelen online om de beste deals te vinden. Uit het onderzoek van Criteo blijkt dat de desktop het populairste device was voor consumenten om hun aankoop op te voltooien.
Op Cyber Monday waren aankopen via de desktop verantwoordelijk voor 70 procent van alle online aankopen. Dit in vergelijking met 20 procent van de aankopen die via tablets zijn gedaan en 10 procent via smartphones.
Adobe kwam eerder deze week met onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat consumenten het doen van online aankopen via hun mobiele telefoon als stressvoller ervaren dan het doen van aankopen via desktop, laptop of tablet.
Hi-tech cadeaus
Volgens het onderzoek zijn traditionele Sinterklaascadeautjes vervangen door meer high-tech cadeaus - zoals smartphones en gaming consoles - en sportartikelen.
Op Cyber Monday zagen computer en high-tech retailers hun online verkopen stijgen met 79 procent. Daarnaast steeg de verkoop van sportartikelen met 97 procent.
Foto: Flickr.com/mararie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!