De plannen geven aan wat het grote dilemma is van McDonald's: ze proberen gezondere producten op het lijstje te krijgen. Maar aan de andere kant wil het volk toch vooral vet en lekker.
Je kunt voortaan wel kiezen tussen, aan de ene kant: worteltjes bij het HappyMeal-menu of een kipburger op een bruin broodje.
En aan de andere kant: de ouderwetse BigMac met een grote portie frietjes, want die blijft ook gewoon.
Want de hamburgers en friet doen nog altijd 85 tot 90 procent van de omzet. 10 tot 15 procent komt nu van gezondere onderdelen als de salades, liet Sempels weten.
McDonald's vindt zelf dat het in 2008 een nieuwe weg inslaat. Onder het motto 'van good fastfood naar good food fast'.
Dat betekent onder meer gezonde uitbreidingen van het menu, zoals groente bij het Happy Meal, kleinere verwenburgers, de eerste burger met een bruin broodje en medium salades. Want uit onderzoek blijkt dat met name vrouwen de salades nu te groot vinden.
Ook vernieuwing van de restaurants, opleiding van medewerkers en duurzaam ondernemen krijgen nog meer aandacht dan voorheen.
Sempels: 'De afgelopen jaren hebben we een duidelijke verschuiving opgemerkt in de behoeften van de gasten. Ze zijn bewuster bezig met hun voeding en verwachten daarom kwaliteit op alle fronten en een gevarieerd aanbod bij McDonald's. Daar gaan we nu nog meer dan voorheen op inspelen. Dat doen we met innovatieve menu-uitbreidingen, uitgebreide voedingsinformatie en vernieuwde restaurants waar iedereen zich thuis voelt.
'Maar bij onze strategie 'Van good fastfood naar good food fast' draait het niet alleen om onze producten en restaurants. Onze 15.000 medewerkers zijn de belangrijkste schakel in deze strategie. We zullen hun de komende jaren dan ook nog meer opleidingsmogelijkheden bieden om zo het grootste opleidingsbedrijf van Nederland te worden. Good food heeft daarnaast ook betrekking op duurzaam ondernemen, iets wat onze gasten van ons verwachten. Ook op dat gebied zullen we in 2008 concrete initiatieven ontwikkelen.'
Op de vraag of de worteltjes en water bij het HappyMeal als gezonde keuze, niet veel meer is dan een schaamlap, zegt Sempels: 'Zo voel ik dat niet. We verruimen onze keuze in een richting die de consument wenst.'
Sempels zegt overigens dat zijn onderneming geenszins van plan is de speeltjes uit de HappyMeals te halen. 'Ze zijn een integraal onderdeel van de beleving.'
En of er ook nog een organic burger komt?
Sempels: 'We hebben geen concrete plannen. McDonald's is een complexe organisatie. Dit is een tanker die je langzaam bijstuurt, het is echt geen speedboot. Alles heeft tijd nodig. Bovendien is er niet eens zo veel organisch vlees te krijgen.
'Maar we proberen wel antwoorden te geven op maatschappelijke vragen. Op dit moment is de koffie echt verantwoord. Dat was relatief makkelijk te doen en dat betekent dat van de 5,6 miljoen kopjes koffie die we jaarlijks serveren, alles verantwoord tot stand is gekomen.'
De eerste innovatie wordt al in januari duidelijk. Dan breidt McDonald's de keuzemogelijkheden bij het Happy Meal uit door groente op het menu te zetten.
Nieuw zijn ook de Fish McNuggets en het flesje bronwater van 33 cl.
Ook voor volwassenen wordt de variatie groter. Als eerste Nederlandse hamburgerrestaurant biedt McDonald's een burger met een bruin broodje aan. Vanaf 2 januari 2008 is de Chicken Gourmet verkrijgbaar: 100% kippenborstfilet met tomaat en bataviasla op een bruin broodje, gemaakt van volkorentarwebloem. We konden hem proeven en hij was ok.
De uitbreiding van het menu wordt in het voorjaar gevolgd door de invoering van maaltijdsalades in medium-formaat.
Vanaf 24 maart kunnen gasten de Medium Tonijn Salade en de Medium Griekse Salade bestellen. Later dit voorjaar volgen ook vier verschillende verwenburgers in een kleinere portiegrootte.
Vardit Kohn, voedingsdeskundige, mocht ook wat zeggen: 'Ik zie al langere tijd dat consumenten, en met name moeders met kinderen, zich bewuster worden van het belang van verantwoord eten. Men vraagt om gezonde, verse producten en om meer variatie op het menu. Ik ben blij dat McDonald's opnieuw stappen neemt om in deze behoefte te voorzien.'
Maar ze vond ook (op zich ruimhartig dat McDonald's dat toestond) dat de maker van de BigMac nog verder kan gaan: 'Ik zou zeggen: Go Fast For Good Food. In Nederland krijgen jullie 3 miljoen mensen per week over de vloer. Dat geeft macht om zaken te veranderen. Ik zou nog meer gezonde items op het menu willen en bijvoorbeeld ook vegatarische producten.
'Of een soya-burger. Kinderen willen best gezond eten, maar ze krijgen zelden gezonde en goede opties aangeboden. Waarom kunnen de frietjes niet in de oven gebakken worden? Dat is echt gezonder. Zullen we afspreken dat McDonald's in 2013 de gezondste hamburgertent ter wereld is?'
Daarna mocht ze niets meer zeggen.
Naast nieuwe producten zijn ook nieuwe restaurantinterieurs een onderdeel van het beleid in 2008. McDonald's is bezig met een omvangrijke restyling van de 220 restaurants in Nederland.
Zo ging onlangs in Delft-Noord het eerste restaurant open dat zowel aan de binnen- als buitenkant vernieuwd is. Inmiddels zijn 30 restaurants verbouwd.
In 2008 ondergaan 40 restaurants een metamorfose en streeft McDonald's ernaar om circa 3 tot 5 nieuwe restaurants te openen.
Daarnaast hebben nu 2 restaurants in Nederland een Gym & Fun (oa die in Amsterdam ZuidOost). Dit speelconcept omvat onderdelen als een hindernisbaan, bikezone en basketbalzone en moet kinderen stimuleren om hun vetinname meteen te compenseren.
In 2008 krijgt het streven om duurzaam te ondernemen meer aandacht. Na de invoering van duurzame koffie en de overstap op scharreleieren afgelopen jaar, neemt McDonald's ook in 2008 stappen, zo wordt beloofd.
Zo gebruiken alle 220 restaurants vanaf 1 januari 2008 groene stroom en groen gas. Ook zitten de salades voortaan niet meer in een plastic maar in een kartonnen verpakking.
Je kunt er veel van vinden, maar stil zitten ze niet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!