Marketingmanager spamt de klant: meldt de nieuwsbrief van het blad Management Team vandaag. Huh? Er zijn zat dubieuze internetondernemers die spammen en incidenteel belandt er ook promotionele mail van een misleide middenstander in de mailbox, maar structureel misbruik door marketingmanagers, dat is nieuw.
Wat heeft Management Team ontdekt?
Management Team heeft niks ontdekt. Er zit bij Neerlands grootste managementblad iemand aan de knoppen die snel wil scoren, en wedden dat dat niet de marketingmanager van het magazine is. De eindredacteur van de website en waarschijnlijk ook de nieuwsbrief heeft een op zich interessant artikel over nieuwe regulering van zakelijke mail verbasterd tot een sensatieverhaal over spam. Al doende breekt MT een van de hoofdregels van kopregels: beloof niet meer dan je waarmaakt.
In het artikel wordt Marc-Paul Brandt opgevoerd, directeur van eFocus in Utrecht, die signaleert dat bedrijven lukraak mails versturen. Dat klopt wellicht, maar lukrake mails zijn nog lang geen spam. Spam word het pas wanneer niet op de juiste manier toestemming is gekregen. In de consumentenmarkt geldt die beperking al wat langer, dus de marketingmanager die zijn klanten lastig valt met ongevraagde mail zit waarschijnlijk niet lang op zijn stoel.
Voor de zakelijke markt worden nieuwe regels per 1 juli van toepassing, maar ook daar geldt dat de meeste bedrijven met een serieuze marketingafdeling en een heuse marketingmanager al lang behoorlijk zorgvuldig met mail omgaan. Die zijn nu allemaal aan het checken of ze wel de juiste opt-in processen hebben. Cowboys zijn er ook zat, maar die trekken zich doorgaans van regels niet zoveel aan.
Al met al strookt de subjectline van MT's mail niet met de realiteit. Hoewel het effect wel is dat ontvangers de mail eerder openen, zeker als ze interesse hebben in marketingmanagement en mail. Daarom een vraag aan Molblog: zijn aangedikte kopregels in mail effectief, of werken ze uiteindelijk averechts? En kent iemand een spammende marketingmanager?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!