Intussen hebben we onder meer een klas van de lokale ‘Universidad’ getraind en barsten we inmiddels van de Colombiaanse Facebook-, LinkedIn- en twitterconnecties, want ook web2.0 gaat er hier in als zoete koek.
Nieuwe stad, nieuwe ervaringen
Barranquilla is een grote stad, doorgaans beschreven als een stad waar je echt móet zijn tijdens het carnaval, maar anders aan voorbij kunt gaan. In onze tweede trainingsstad was het inderdaad snel duidelijk dat het niet een stad is waar je toeristen massaal naar toe krijgt. Ook al is de lokale supermarkt een Carrefour. In de marketing van de stad staat uiteraard het carnaval wel altijd centraal als USP.
De deelnemers aan onze training kwamen dan ook voor een groot deel uit de omgeving, waar wél veel interessants te doen is: Cartagena en Santa Marta. Daarnaast waren er deze keer opvallend veel jongeren aanwezig, dat bleek een groep studenten van de lokale universiteit te zijn.
Al snel bleek dat het kennisniveau van de deelnemers hier aanzienlijk hoger was dan bij onze eerste training. Mooi, want daardoor konden we soms net iets dieper op de fijne kneepjes van ‘e-business’ ingaan. Het was dan ook vleiend om te merken dat het enthousiasme van de deelnemers om na een pauze weer door te gaan groot leek. Even de zaal uit en snel weer terug voor kennis. Dachten we. Toch kwamen we later tot de conclusie dat het (vooral) kwam doordat het buiten de conferentiezaal onaangenaam drukkend warm was, zelfs voor Colombianen. Binnen loeide de airco en was het goed toeven.
Web2.0 in de praktijk
Waar spreken we eigenlijk over in onze trainingen? Over het gebruik van internet in West-Europa – we zijn hier immers om handel met ‘ons’ te bevorderen. En over zoekmachinemarketing (SEA en SEO). Over Google Analytics. Over usability. Over E-mailmarketing. Over web2.0. En over het organiseren, prioriseren en controleren van het hele internetproces. Twee volle dagen, maar vrijwel alles wordt zeer enthousiast ontvangen. Zo hebben we nu een hoop nieuwe LinkedIn-, Facebook- en Twitter-contacten uit Colombia.
Op de tweede trainingsdag liet ik, net als bij de eerste training, zien hoe eenvoudig je een filmpje kunt maken en kunt publiceren op Youtube. Omdat de stad zelf niet echt fotogeniek is had ik als easy-to-make-youtube-promo dit keer een filmpje gemaakt over het hotel waar we in verbleven (en waar ook de training plaatsvond). Daarnaast liet ik aan de hand van ons hotel ook zien wat de kracht van consumentenreviews op reiswebsites is. Van het hotel was ook iemand als deelnemer aanwezig.
Toeval of niet, maar na afloop van de training kregen we een aanbod om te verhuizen naar luxere suites. Niet geaccepteerd, want de volgende ochtend zouden we alweer vertrekken (maar als dit onderwerp ons voordeel kan brengen moeten we wellicht overwegen dit programmaonderdeel naar dag 1 verplaatsen).
Terwijl Jorn aan het woord was zat ik te twitteren met een Amerikaan, ene John. Ik kende hem niet, maar hij had blijkbaar mijn tweets over Colombia gevonden. Hij gaat over een maand deze kant op en zo tweetten we wat heen en weer. Mooie case om aan de groep te laten zien hoe de mening van reizigers de mening van andere reizigers kan beïnvloeden. Een van de deelnemers in onze groep, Nestor, pakte dit heel goed op en tweette met John. En John heeft nu een paar overnachtingen in het hotel van Nestor geboekt. Erg leuk om te zien dat sommigen het zo goed oppakken.
Cartagena
Op ruim een uur rijden van Barranquilla ligt Cartagena, de trots van Colombia. Aan alles is te merken dat dit de toeristische trekpleister is. Voor alles is het historische, koloniale centrum adembenemend mooi. Daarnaast hoef je hier niet voor basisdiensten als internet en lucifers te betalen, biedt het luxewinkels (voor met name cruisetoeristen), straatverkopers (je weet wel, t-shirts, armbandjes en horloges), geldwisselaars (“psst, cambio?”). Op straat wordt ook geflyerd voor allerlei zaken, zo kun je zomaar een visitekaartje in je handen gedrukt krijgen van een dame van plezier. Dát is nog een direct marketing.
We hebben het vrije weekend goed gebruikt – zo hebben we op zondag gedoken nabij een eilandengroep voor de kust. Zoals wel vaker gebeurt nam een instructeur een camera mee onder water om na afloop de beelden te kunnen verkopen. Maar de commerciële kracht is hier blijkbaar nog onderontwikkeld: hij had de foto’s nog niet beschikbaar voordat we weer van de eilanden vertrokken. Op ons aanbod om wat foto’s aan ons te geven zodat we er een mooi promofilmpje van konden maken voor ze was de reactie argwanend. Zomaar foto’s weggeven? Dat zagen ze toch niet zitten. Die hebben het dus nog niet zo goed begrepen.
De eigenaar van het hotelletje waar we verbleven had het duidelijk wél begrepen. Hij had onze training weliswaar gemist, maar stond wagenwijd open voor allerlei suggesties. Een paar uur na ons vertrek mailde hij dat hij al een aantal veranderingen aan zijn website had doorgevoerd. Kijk, zulk enthousiasme zien we graag.
We hebbn het geluk gehad om hier een voetbalwedstrijd mee te kunnen maken, Real Cartagena - Atletico Cali (2 -1). De passie van de Colombianen op het veld en op de tribune is aanstekelijk. De arme verkopers van allerlei obsure snacks hebben het er echter niet makkelijk, ze staan altijd wel in iemands zicht en worden dus vrijwel continu weggehoond.
Er zijn nog twee trainingen te gaan, in Cali en Medellin. Afwachten wat we hier aantreffen, maar we hopen weer op het enthousiasme waar we inmiddels toch een beetje aan gewend zijn geraakt.
Voor wie wil:
Uiteraard zijn wij ook te volgen via twitter: @paulblok">@paulblok en @moraal">@moraal
(*) Achtergrond
Ons werk doen we als vertegenwoordiger van het CBI, een onderdeel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het CBI wil ontwikkelingslanden stimuleren in economische ontwikkeling door kennisoverdracht en (management)ondersteuning aan kleine en middelgrote ondernemingen en aan brancheorganisaties. Het doel is meer export naar Europa. Wij, Jorn Moraal en ikzelf, zijn hier omdat Lectric trainers levert voor internetgerelateerde trainingen. In Nederland geven we beiden regelmatig trainingen voor Lectric. In Colombia geven we een serie tweedaagse trainingen ‘E-business’ aan bedrijven in de reisbranche.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!