Libelle is een sterk merk
Ik wil af zijn van de verschillende definities van een sterk merk. Maar laten we even de grootste gemene delers doornemen. Zodra je Libelle zegt knallen de associaties je door je hoofd. Het heeft met 100% geholpen merkbekendheid onder vrouwen een bepaald hoge merkbekendheid, het is van hoge kwaliteit in de zin dat het een blad is met autoriteit en haar klanten, de lezeressen, zijn trouw. Al bijna tachtig jaar. Een knappe prestatie in een branche waar veel concurrenten het hoofd niet boven water kunnen houden. Interessant is dus de vraag hoe Libelle dat doet.
Libelle begrijpt zichzelf
Ik had het geluk uitgenodigd te worden door Libelle op de Libelle Zomerweek. Op een herfstachtige dag in mei zag het er ondanks de regen zwart van de mensen, vrijwel uitsluitend dames. Daar vertelde hoofdredacteur Franska Stuy ons kort over Libelle. Ze schakelde daarbij steeds tussen wat Libelle doet en de reden waarom Libelle dat doet. Daarmee vertelde ze vooral wat Libelle betekent voor haar lezeressen. Om kort te gaan: Libelle is een vriendin. Maar het meest treffend vond ik een van de voorbeelden die Franska aanhaalde.
Libelle is een vriendin en weet dat praktisch te maken
Libelle is een vriendin. En wat doen vriendinnen? Die kletsen. Dat is een beetje lastig te doen met een papieren blad, dus wat is recent ingesteld bij Libelle? De columnisten zijn verplicht het gesprek aan te gaan met lezeressen als deze reageren op een column. Glimlachend vertelde Franska dat sommige columnisten na het verschijnen van het blad een dag aan het mailen (en bellen!) zijn met lezeressen.
Ik hoef niet uit te leggen hoe groot de kracht is van deze invulling van de betekenis van het merk. En het is deze kracht die het sterke merk Libelle maakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!