De Autoriteit Consument & Markt waakt voor een duopolie van aanvoerders in de telecommarkt KPN en VodafoneZiggo. Het gaat dan ook strenger toezicht houden op de markt voor tv, internet en telefonie. Met name de dominante positie van KPN en fusiebedrijf VodafoneZiggo op het gebied van totaalpakketten is voor de toezichthouder reden om daarin 'de grenzen op te zoeken'.
Gratis content
Dat zei directeur Telecom Johan Keetelaar van de ACM donderdag in een interview met het AD. Hij wil vooral voorkomen dat kleinere spelers als Tele2 en T-Mobile worden weggedrukt doordat KPN en VodafoneZiggo totaalpakketten kunnen aanbieden met kortingen en 'gratis' content zoals voetbal, Formule 1 of populaire series.
Geen extraatjes
De ACM wil er zeker van zijn dat consumenten keuze houden uit meer dan twee aanbieders. Dat kan betekenen dat extraatjes geen onderdeel meer mogen uitmaken van het standaardpakket. 'Als Ziggo klanten gratis Max Verstappen en Formule 1 biedt, of een filmkanaal, dan wil ik daar misschien wel tegen optreden', aldus Keetelaar.
Keetelaar noemt het goed dat partijen innovatief zijn, maar het wordt volgens hem anders als klanten mede daardoor nauwelijks nog overstappen of teveel betalen. Hij zou liever zien dat aanbieders een eenvoudiger standaardpakket bieden met toevoegingen naar keuze.
De ACM werkt sinds eind vorig jaar aan een nieuwe analyse van de Nederlandse telecommarkt die begin 2018 klaar moet zijn.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!