Mediabureau Kobalt voert een nieuw inkoopsysteem in, dat geheel via internet loopt.
In eerste instantie voornamelijk voor grafimediadiensten, maar onderzocht wordt of het systeem ook voor andere mediumtypen te gebruiken is.
Kobalt zegt hiermee een belangrijke stap in de
verdere professionalisering van haar inkoop te zetten. Marc Stubbé (CEO Kobalt) zegt: 'Innovatie speelt op verschillende gebieden in de media een rol. Ook bij inkoop heeft Kobalt gekeken naar de snelle professionele ontwikkelingen op procurement en die willen wij combineren met onze uitgebreide expertise op het gebied van (grafi)media.'
Met het nieuwe inkoopsysteem denkt Kobalt op basis van kwalitatieve en kwantitatieve criteria meer gedegen en objectieve leveranciersselecties te kunnen uitvoeren.
Het systeem biedt tools voor vergelijking, kwalitatieve score cards en benchmarkinformatie.
Bovendien worden de prestaties van leveranciers tijdens eerdere opdrachten vastgelegd, zodat de beste leveranciers worden geselecteerd door Kobaltadverteerders.
Doordat leveranciers hun voorstellen rechtstreeks in het systeem invoeren, wordt het fysieke offertetraject overbodig, denkt Kobalt. Het inkoopproces wordt voor hen bovendien inzichtelijker, dankzij de mogelijkheid opdrachten te verwerven via een internetveiling. Ze bieden online anoniem op opdrachten en krijgen direct feedback over de concurrentiepositie van hun voorstel.
Kobalt heeft al enkele maanden ervaring opgedaan met deze methode voor de inkoop van grafimedia, met-naar eigen zeggen-zeer goede resultaten.
In de eerste helft van 2006 worden alle grafimedialeveranciers op het systeem aangesloten.
Kobalt is eigendom van acht adverteerders: ABN AMRO, Ahold, ING/Vodafone, Heineken, Laurus, Masterfoods, Rabobank en VendexKBB.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!