Kies je eigen nieuws

Waar de gratis papieren versie van de krant De Nieuwe Pers het niet redde, proberen ze het nu opnieuw in app-vorm: DNP, de krant van morgen. De (tweede) herstart is een groot succes: 20.000 downloads in de eerste 24 uur. Door de grote belangstelling raakten de servers zelfs tijdelijk overbelast.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

DNP is op 11 februari begonnen met 11 journalisten, elke schrijver heeft een eigen “genre” zoals games, oorlog, wetenschap, politiek, cultuur, goed & groen doen. Het zijn o.a. journalisten die ook bij de krant schreven en nu binnen dit nieuwe businessmodel aan de slag gaan. De redactie streeft naar 30 tot 50 schrijvers gaandeweg 2013.

Met de (standaard) gratis toegang zijn niet alle artikelen te openen. Men kan voor €1,79 per maand een abonnement afsluiten op een journalist. Toegang tot de stukken van alle journalisten kost per maand €4,49. Je kan zelf kiezen op welke schrijvers je een abonnement neemt en over welke onderwerpen je meer wil lezen. Erg handig als je bijvoorbeeld niets wil weten over oorlog, maar wél over wetenschap.

De DNP-app is tot stand gekomen middels crowdfunding; particuliere sympathisanten zamelden € 24.000 in voor de ontwikkeling van de app. Momenteel is de app alleen beschikbaar voor iPhone en iPad; aan een versie voor Android en Windows 8 “wordt gewerkt (maar kan nog even op zich laten wachten)”. De redactie geeft op hun blog aan dat de app ook als site zal verschijnen, maar ook dáár wordt nog aan gewerkt.

Android op de to-do list zetten is een gemiste kans, kijkend naar de verhouding Android vs iOS in Nederland. Zeker omdat deze gebruikers ook niet opgevangen worden met een web-versie van de app.

Met deze eerste versie worden de verbeterpunten al snel duidelijk:
- app Android-ready maken,
- web-versie neerzetten,
- tijdlijn of chronologische weergave als optie,
- meer actuele nieuwswaarde naast de opinieartikelen,
- aanbod onderwerpen uitbreiden (sport, technologie, milieu),
- meer over de journalist en zijn werk (proefartikelen) kunnen lezen voordat je een abonnement afsluit,
- onder de gratis toegang meer artikelen beschikbaar stellen om gebruikers te overtuigen en te binden.

Neemt niet weg dat artikelen lekker lezen en een meer in depth inzicht geven in een onderwerp of situatie. DNP gebruikt hier een frisse insteek om nieuws aan de man te brengen binnen een nieuw business model.

De app toont een mooie collectie opinieartikelen en biedt het publiek een manier om interessante schrijvers te stimuleren. Al met al een mooie start met ontwikkelingskansen voor de toekomst.

MobileMarketing.nl 2013

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie