Hallo, ben je er nog? Dat is namelijk exact wat ik bedoel. Ik zie namelijk twee volkomen identieke reclames, waarin BN-ers de hoofdrol spelen, maar dan met een andere aftiteling. Jumbo mag dan wel C1000 hebben overgenomen, en nog wel onder twee verschillende namen willen blijven opereren, maar dit is volgens mij toch redelijk zonde van het geld. En de creativiteit vind ik dan ook helemaal ver te zoeken. Beide zijn opgenomen in de "feelgood" kerstsfeer, maar aan het einde blijft onduidelijk waarom ik mijn kerstboodschappen nou bij één van deze twee supermarkten zou moeten doen.
Kerst op z'n best bij Jumbo
Maar waar C1000 en Jumbo elkaar dus blijken te beconcurreren, heeft ook de Albert Heijn mij uiteindelijk niet kunnen bekoren met hun "kerst lukt" slogan. Ik vind hem persoonlijk wat ver gezocht, waar ik normaal juist een grote liefhebber ben van de AH reclames. Je kunt soms doorslaan in creativiteit.
Het is echter niet alleen maar azijn wat ik heb ingekocht. Dit jaar haal ik namelijk met kerst mijn boodschappen bij de Lidl. Met een geweldige campagne hebben zij aangetoond dat ze kwalitatief goede producten kunnen bieden voor een lage prijs. Met een sterke social media-campagne ook, waarin ze in Stockholm een trendy restaurant begonnen, Dill, met uitsluitend Lidl producten. Zonder dat dit bij het publiek bekend was. Een waanzinnig "feelgood" filmpje dat het imago zeker verbetert. Kortom een creatieve campagne, met een langetermijngedachte, een duidelijke boodschap en wellicht nog goedkoper ook uiteindelijk dan de commercials op TV.
Gideon Tailleur - Retail Marketing specialist met sterke focus op Omni-channel en de vele mogelijkheden hierin. Twitter: @gideontailleur
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!