Wellink, Scheringa, Rijkman Groenink. Nee, we zijn ze niet vergeten. We willen ze niet vergeten. En al die oplichtersmerken die we het liefst over één kam scheren; ze kunnen de boom in met hun mooie praatjes. Je hoeft Maurice de Hond geen peiling te laten houden om te weten dat het imago van financieel dienstverleners nog onder de krassen zit.
Aha, we spreken hier over een gouden kans. Een once in a lifetime opportunity voor reclamemensen met een visie. We hebben het nog steeds over een van de allergrootste sectoren van de Nederlandse economie. Prachtige budgetten liggen klaar voor merkdenkers met oplossingen.
Als financieel merk, oud of nieuw, sta je 5-0 achter en het is verrekte lastig om het beeld van provisiejagende, te hoge beloningen weggraaiende krijtstrepen weg te nemen.
Natuurlijk, voordat er gecommuniceerd kan gaan worden moeten banken, verzekeraars en andere geldbedrijven eerst echt intern aan de slag. Maar laten we ervan uitgaan dat dat nu ook echt gebeurt.
Dan komt snel het hoofdstuk communicatie kijken. En het volgende hoofdstuk: reclame. Bij alle financieel dienstverleners breken ze zich het brein over de vraag: hoe nu verder?
Een paar zaken vallen op. Allereerst, er komen veel nieuwe bedrijven en dus merken bij. De meeste merken communiceren nog altijd op de oude wijze. Slechte enkele van de gevestigde merken hebben het over een nieuwe boeg gegooid.
Een overzicht:
- Nieuwe generatie merken:
Brandnewday, Bank Ohpen
- Nieuwe merken die een paar jaar geleden de bui al zagen aankomen:
InShared, BinckBank, Ditzo
- Oude generatie merken met een min of meer nieuwe boodschap:
Nationale Nederlanden, Aegon
- Oude generatie merken met een nieuwe naam, maar met zelfde boodschap:
ASR (voorheen Fortis ASR)
Oude generatie merken met een ongewijzigde of nauwelijks gewijzigde boodschap
Delta Lloyd, ING, ABN Amro, alle Achmea-merken (minus InShared), Rabobank, Van Lanschot, SNS Bank, Robeco, Allianz, Agis, Reaal, Zwitserleven.
Natuurlijk, het is maar een oppervlakkige inventarisatie. Toch is de eerste conclusie veelzeggend: het lijstje merken dat op dezelfde voet doorgaat, is vele malen langer dan de merken die in hun reclame een frisse boodschap verkondigen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!