‘Junior marketeers hebben 33% kans hun baan kwijt te raken aan robots’

Bovenaan de lijst uitstervende beroepen staat overigens die van callcenter agent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketingprofessionals lopen grote kans in de komende jaren &;weggeautomatiseerd te worden&;. Volgens Brits wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door Michael Osborne en Carl Frey van Oxford University, is die kans zelfs vrij groot: eenderde van de marketingtaken die nu nog door levende zielen wordt verricht kan verloren gaan. Osborne en Frey maakten een inschatting voor niet minder dan 365 verschillende banen. Bovenaan de lijst uitstervende beroepen staat overigens die van callcenter agent. De onderzoekers achten de kans 99% dat een helpdeskmedewerker dat lot niet bespaard zal blijven en wordt vervangen door technologie.

De methode en berekening is gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat een deeltaak wordt overgenomen aan de hand van negen basisvereisten per baan: ‘sociale scherpzinnigheid’, onderhandelingsvaardigheid, overtuigingskracht, het helpen van en geven om anderen, originaliteit, kunstzinnigheid, vingervlugheid, handigheid en – niet verrassend – de mate waarin het van belang is in een kleine ruimte te werken.     

Het &;Will a robot take your job?&;-onderzoek is te vinden op de

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie