Premium

Jonatan de Boer (Onlane): 'Ieder MCN vindt zijn plek binnen het landschap'

De managing director van het voormalige Mediakraft over de samenwerking met 'traditioneel' televisieproductiehuis MediaLane.

De traditionele mediawereld infiltreert opnieuw in YouTube-land. Eind april maakte bekend dat het door televisieproducent MediaLane, dat in 2014 eerder E.V.A. Media van Paul de Leeuw inlijfde.

Nieuwe naam, weinig verandering

Van origine is Mediakraft een Duits bedrijf, dat social influencers koppelt aan adverteerders. De Nederlandse tak van Mediakraft komt in handen van Medialane en gaat zelfstandig verder onder de naam .

Veel zal er volgens managing director niet veranderen. ‘We blijven in ons kantoor aan de Leidsestraat zitten, ons personeel blijft intact en met onze YouTubers gaan we op dezelfde voet verder.’

De samenwerking verruimt volgens De Boer wel de mogelijkheden, zoals een upgrade van de faciliteiten, een intensievere begeleiding van de influencers en ‘nog meer eigen formats op YouTube’. Dat moet uiteindelijk leiden tot een breder dienstenpakket voor adverteerders.

Jonge ondernemingen bundelen krachten

De overname bevestigt de nieuwe status van multichannelnetwerken, ofwel MCN’s. Waar ze voorheen als een soort platenlabels voor YouTubers schakelden tussen influencers en adverteerders, transformeren ze tegenwoordig steeds vaker tot volwaardige productiehuizen - mede door de bemoeienis van onder andere RTL en SBS.

Volgens De Boer was het niet zo dat het moederbedrijf actief een koper zocht voor zijn Nederlandse tak. ‘Het was meer een niet te missen kans om ons verder te ontwikkelen. MediaLane is zelf ook een jonge onderneming, waardoor het al snel klikte met eigenaar Iris van den Ende. Samen willen we innoveren.’

‘Wij hadden de keuze uit autonome groei of het aantrekken van een interessante partner in een segment waar wij niet actief zijn’, voegt Van den Ende toe. ‘Mediakraft heeft zich ontwikkeld tot een sterk MCN met de juiste kennis op onlinegebied. Via YouTube, Instagram en Snapchat bereiken zij een grote doelgroep, wat goed past bij onze missie: programma’s produceren voor een zo groot mogelijk publiek.’

Multichannelnetwerken professionaliseren

De suggestie dat MCN’s in hun huidige rol anders zouden zijn uitgespeeld, wijst De Boer van de hand. ‘Je ziet elk MCN zich op geheel eigen wijze positioneren. Toch was vaak een professionaliseringsslag wel nodig op kwaliteit, focus of verdienmodel. Alle bureaus weten wel hoe ze een online fan base op moeten bouwen, maar om daar een business aan te koppelen blijkt vaak nog lastig. Met deze samenwerking gaan wij voor een all-in-one aanpak.’

Het is voor Onlane dan ook geen doel op zich om met MediaLane-producties meer YouTubers op televisie te krijgen. De Boer: ‘Wij willen intensiever kunnen werken aan de carrière van onze influencers. Of die nou op televisie of online ligt, maakt daarbij niet uit. Wel weten we dat we op productionele kwaliteit nog een slag kunnen maken met behulp van de ervaring en kennis van MediaLane.&;

&;Met Ponkers laten wij bijvoorbeeld zien dat we een onlinemerk kunnen opbouwen, maar dat is daarmee nog geen direct antwoord op de vraag van de adverteerder. Daarnaast wordt de inhoudelijke kwaliteit van onlinevideo’s steeds beter en komt steeds dichter in de buurt van het niveau van een televisieprogramma.’

Dit artikel staat in Adformatie  (13 mei 2016)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie