In anderhalf jaar tijd is er weinig veranderd, zo blijkt uit het '2008 Social Media Sectors report' van online agency Tamar (VS). Tamar vergeleek het aantal onofficiële merkgebonden consumentengroepen op social media sites als Facebook, Myspace en Bebo met de top-10 merken op het gebied van retail, financiën en reizen. Zo wordt pijnlijk duidelijk welke kansen op consumenteninteractie deze merken hebben gemist.
Slechts 30% van de organisaties binnen de financiële sector zijn aanwezig binnen social media, terwijl consumenten voor vier van de vijf merken hier meerdere onofficiële groepen hebben opgericht. In de reisbranche ligt deze verhouding op 30% vs. 59%. Alleen de onderzochte retailers zijn op tenminste één sociaal netwerk aanwezig (bron: netimperative).
Tamar onderzocht de situatie in de VS, maar hoe is de situatie in Nederland? Dat er een aantal actieve (on)officiële FMCG merk-hyves zijn is bekend, maar zijn de topmerken in de branches retail, financiën en reizen in het bezit van een eigen hyve?
De resultaten van een zoektocht op http://www.hyves.nl/search/hyves naar een reeks merken (waaronder Fortis, Postbank, Rabobank, Arke, D-Reizen, VrijUit, Bijenkorf, Hema, Albert Heijn) blijken ook hier tegen te vallen. Vooral hyves van en voor (ex-)collega's of bedrijfsonderdelen, fan- en hate-hyves van tevreden resp. ontevreden consumenten, en een enkele inactieve actiematige hyve. Officiële en actieve hyves van merken en bedrijven uit deze branches heb ik hier niet gezien. Mis ik nou iets, of missen deze merken iets? Goede voorbeelden van officiële merkgebonden consumentengroepen op Nederlandse social media sites verneem ik graag in de reacties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!