John de Mols Talpa Media definitief aan ITV verkocht

Talpa blijft onder ITV onder de eigen naam opereren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanochtend is overeenstemming bereikt met het Britse mediaconcern ITV. bleken er al exclusieve onderhandelingen te zijn. De eerste betaling die ITV doet bedraagt 500 miljoen euro. Afhankelijk van de prestaties van Talpa in de komende acht jaar, en de betrokkenheid van John de Mol bij het bedrijf, kan de uiteindelijke aankoopprijs oplopen tot €1,1 miljard. Als onderdeel van de transactie blijft John de Mol, samen met het management en de creatieve staf, een sleutelrol spelen in de creatie en ontwikkeling van formats.

ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk en het brengt alle genres, van groot entertainment tot sport, nieuws en eigen dramaseries. ITV ziet de acquisitie als een nieuwe strategische mijlpaal op weg naar het formeren van een groot contentbedrijf dat zelf entertainment formats creëert en beheert om die, samen met dramaseries, internationaal te kunnen distribueren. 

Talpa behoudt onder ITV de eigen identiteit. De deal heeft volgens de partijen geen invloed op het personeelsbestand. Die zou zelfs kunnen uitbreiden.

John de Mol zegt dat veel partijen in de rij stonden om Talpa te kunnen inlijven, maar dat ITV bij hem ruim bovenaan stond. &;Op korte termijn zal de kijker niets merken van de overname&;, zegt De Mol. &;Mogelijk zal Nederland later kennismaken met nieuwe grote formats.&;

Omzet en winst

In het boekjaar 2014 behaalde het bedrijf een omzet van 233 miljoen uit producties, format fees en nieuwe inkomstenbronnen, resulterend in een ebitda van 61 miljoen.

SBS
John de Mol heeft met Talpa Media een belang van 33 procent in SBS Broadcasting. SBS blijft buiten de deal met ITV.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie