'IT sector verliest aantrekkingskracht'

Nederlandse professionals kiezen steeds vaker voor het grote geld, terwijl hun sympathie juist bij organisaties ligt die louter duurzaam ondernemen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het zakenblad Incompany naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties in Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het Incompany 500-onderzoek naar de voorkeuren van stakeholders kiezen hoogopgeleide professionals massaal voor banken en verzekeraars als favoriete werkgever, zakenpartner of investering. 40 procent wil met een bank of verzekeraar in zee; in 2005 was dit nog maar 25 procent. Deze trend gaat sterk ten koste van de aantrekkingskracht van ICT-bedrijven. Terwijl zij in 2005 nog 8 procent van deze groep voor zich wisten te interesseren, keldert dit percentage binnen twee jaar naar 3 procent.

De voorliefde van werknemers, maar ook van zakenpartners en investeerders, verschuift snel van IT naar de industrie en financiële sector. Het is volgens het onderzoek bijzonder slecht gesteld met de aantrekkingskracht van bedrijven in de IT-sector: Microsoft (-44 procent), HP (-47 procent) en IBM (-39 procent) verliezen alleen dit jaar al bijna de helft van hun aantrekkingskracht. En ook Atos Origin (-35 procent) en Ordina (-46 procent) verliezen wederom veel terrein.

In de tweede fase van het Incompany 500-onderzoek, die de reputatie onderzoekt op twaalf aspecten, staan in de top vijf dit jaar drie goede doelen plus een duurzame bank. Artsen zonder Grenzen (6,85), Unicef (6,74) en het Wereld Natuur Fonds (6,71) zien hun scores sterk oplopen en drukken Philips (6,51), Heineken (6,60) en TomTom (6,52) uit die top. Daarnaast maken twee commerciële bedrijven – dezelfde als in 2006 – de top 5 compleet: Triodos Bank (6,61) en Ikea (7,01). Ikea is de grote winnaar op reputatie. Shell (-0,37), Nuon (-0,26) en Essent (-0,17) behoren tot de verliezers in het reputatieonderzoek.

Shell is voor het derde jaar op rij de nummer één op aantrekkingskracht. Het concern trekt zelfs 12 procent extra stemmen, maar zakt wat betreft de reputatie af naar de middenmoot.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie