De directie van Ikea was eerlijk tijdens de presentatie van de jaarcijfers vorige week en bekende dat het te lang was uitgegaan van het idee van e-commerce een trend zou zijn en geen verschuiving in het retaillandschap.
Peter Agnefjall in de New York Times: ‘We waren geen early adaptors als het om webverkoop gaat’, zei topman Peter Agnefjall volgens The New York Times. ‘Maar we zijn inmiddels volwassen geworden in ons denken. Het is echt meer dan alleen een trend.’
Mensen zoeken anno 2015 op hun mobiele telefoon naar een sofa, komen naar de winkel om deze te testen en bestellen het via hun smartphone, beseft Ikea. Doorgedrongen is dat de webshop (sinds juni 2013 ook in Nederland) en mobiel dus belangrijk zijn.
Dalende nettowinst
Reden voor de ontboezeming waren de mindere winst- en omzetcijfers van het bedrijf in het laatste boekjaar, eindigend op 31 augustus. De nettowinst steeg met slechts 0,4 procent, in 2013 was dat nog 3 procent en in 2012 zelfs 8 procent.
De directie bekende dat de woonwinkelketen te veel met lage prijzen had gestunt. Ook de investering in een loyaliteitsprogramma en het salaris van het personeel drukten de winst.
Bron: Twinkle
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!