Ik moet kotsen van Uitgekotst.nl

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is 20 graden buiten en de zon schijnt. Niets om je over te ergeren op deze zaterdagmiddag zou je zeggen. Totdat ik stuitte op . Uitgekotst.nl aggregeert alle vuiligheid die we spuien over organisaties op Twitter. Het doel van Uitgekotst is volgens initiatiefnemer "> “brand management”. is tevens initiatiefnemer van deze site. En iemand die geen enkel respect heeft voor de Long Tail op Internet. Uitgekotst.nl geeft zo een veel te groot podium aan alle consumenten met een grote bek. Verstandige marketing- en communicatiemensen moeten beter weten.

Natuurlijk, het medialandschap is drastisch veranderd. De macht van de consument is toegenomen. Daar moet je naar luisteren en je bedrijfsvoering op aanpassen. Allemaal waar. Bedrijven hebben hier vaak moeite mee. En terecht. In de praktijk is het allemaal niet zo makkelijk om met dit gefragmenteerde medialandschap om te gaan. De basisgedachte achter uitgekotst kan ik best volgen. In workshops die ik zelf geef vraag ik ook vaak aan organisaties om eens even op te zoeken. Dat is voor de bewustwording prima. Maar dat is pas stap 1 van een heel traject dat je moet opstarten en dus maar een heel klein deel van de oplossing.

Luisteren is maar het begin
Wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat een ervaren internetman als Vincent Everts met een initiatief als dit komt. Ik vind dat Vincent met zoveel volgers een verantwoordelijkheid te dragen heeft. Een verantwoordelijkheid in de marketingwereld. Een site als uitgekotst is na een half dagje programmeren de lucht in. Een organisatie aanpassen aan de veranderende mediawereld heeft wel wat meer voeten in de aarde. Een bedrijfscultuur moet soms om, afdelingen moeten anders georganiseerd worden, werktijden moeten worden aangepast, mensen moeten omgeschoold worden. Allemaal ingewikkelde processen. Dit initiatief draagt daar op geen enkele manier aan bij. Ik zou veel meer sympathie hebben voor iemand die alle implicaties blootlegt die tevoorschijn komen dankzij de kracht van consumenten. Op een positieve en opbouwende manier. Zodat we er allemaal van kunnen leren.

En dan nog wat: Waarom de woordkeuze. Waarom gekozen voor uitgekotst? Alsof je als organisatie nooit meer fouten mag maken. De grote bek krijgt in de huidige maatschappij al veel te veel aandacht. Je zet organisaties met een woord als dit in een hoek waar ze vaak niet thuis horen. In het verdomhoekje. Een is vaak een momentopname. Een ergernis op het moment zelf. Vaak klein, soms groot. Op het moment dat iets écht ernstig falen van een organisatie betekent, dan komt dit via de Long Tail vanzelf boven en wordt het nieuws. Uitgekotst laat zien geen snars van deze long tail te snappen.


Zo, ik ben nu uitgekotst over uitgekotst. Ik hoop dat alle Molbloglezers nog twee keer nadenken voordat ze de hashtag weer eens gaan gebruiken. "> deed al een mooie suggestie voor een tegenhanger. Laten we "> gebruiken voor alles wat organisaties goed doen!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie