Hyves niet bang voor Facebook

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vrijdag 6 november nodigde Hyves bloggers en tweeters uit om bijgepraat te worden over de ontwikkelingen bij headquarters. De uitnodiging werd door vele opgepakt en vertelde voor ruim 100 mensen de laatste statistieken en gaf een sneak preview op een paar nieuwe functies en was ook gezien het grote een succes.
Een veelgehoorde conclusie na afloop aan de Hyves-bar was dat de cijfers duidelijk maken dat Hyves erg naar kijkt. Maar volgens mij zoekt Hyves ook duidelijk naar een andere positie naast Facebook.

Voor de liefhebbers een paar van de statistieken die Yme liet zien. Ze waren uiteraard zorgvuldig gekozen.
- Na 5 jaar werkt Hyves nu met 150 mensen. De omzet is 15-20 miljoen (25% groei) en er wordt al een tijdje winst gemaakt.
- Aantal accounts is 8 miljoen, het aantal actieve gebruikers 5 miljoen (tegen 1,6 voor Facebook nu)
- Er is geen land ter wereld waar een vergelijkbare dienst door (relatief) meer mensen gebruikt wordt
- Elke dag komen er relatief meer Nederlanders op Hyves dan Amerikanen op Facebook en Myspace samen.
- De gemiddelde Hyver besteedt 589% meer tijd op Hyves dan de gemiddelde Facebooker in NL op Facebook. En 8% meer dan de Facebooker in Amerika op Facebook.
- 64% van de online Nederlanders is actief op Hyves tegenover 48% van de online Amerikanen op Facebook
- Hyvers uploaden en bekijken gemiddeld meer foto's op Hyves dan Facebooker op Facebook
- In september groeide het bereik van Hyves met 237.000 unieke bezoekers, dat van Facebook met 166.000 (wat natuurlijk relatief dan wel weer meer is, IS)

Het is dus duidelijk dat Hyves goed kijkt naar de ontwikkelingen van Facebook. Niet zo gek als je beseft dat in veel andere landen de lokale speler het al heeft moeten afleggen. Ze benadrukken echter dat ze een andere positie hebben. Zelf visualiseerde Yme het met het dorp van Asterix dat stand houdt tegen de Gallische overheersing. Wat op zich een aparte vergelijking is gezien de situatie in Nederland.

De sneak previews die Yme vervolgens liet zien gaven nog wel een beeld waar Hyves zich op gaat richten. Het lokale gevoel staat centraal.
Via een sterke integratie van de kaart waarop je jezelf kunt zien ten opzichte van andere Hyvers in de buurt.
Via de trend signaleringsfunctie waarmee je direct kunt zien wat Nederland bezig houdt. En wat vertaald wordt naar speciale actie-hyves zoals die voor Boer Zoekt Vrouw.
En via de nadruk op mobiel. Waar een aantal functies zoals die ook in het sterk groeiende Foursquare zijn terug te vinden.

Voor mij lieten de sneak previews zien dat Hyves een plek zoekt die naast Facebook zou kunnen bestaan. De koppeling met Facebook (en Twitter) die momenteel mogelijk is lijkt dat ook te bevestigen. Want het is uiteraard voor de waarde van de profielen wel gebaat bij het in stand houden van de huidige grote aantallen accounts. Het zullen spannende tijden blijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie