Hunt for the hipster

Een gekke groep mensen eigenlijk, die hipsters.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lastig om te omschrijven en dus ook lastig om vat op te krijgen. Maar als je er één ziet, weet je het gelijk.

Baarden, vintage kleding, gekke combinaties, nostalgische behoeftes en een afkeer tegen commercie. De hippie 2.0 zou je kunnen zeggen.

En er komen er steeds meer bij. De groep hipsters wordt steeds groter en krijgt steeds meer invloed op de mainstream. In sommige gevallen zijn het de early adopters of trendsetters. En dat beginnen merken ook interessant te vinden. Want een grote groep mensen, die elkaar beïnvloeden en daarmee ook andere groepen mensen mee kunnen krijgen, is de droom van de hedendaagse marketeer.

De eerste tekenen zien we al: Grolsch die komt met een nieuw bier voor hipsters: Kornuit, Aviko die ineens raspatat in de markt zet alsof dat alleen voor bebaarde skateboarders op straat is. En in Amerika zitten de bierbrouwers met spanning af te wachten wat de opvolger van het hipster bier Pabst Blue Ribbon (PBR) gaat worden, omdat het veel te populair en duur aan het worden is.

Een interessante ontwikkeling. Want het is inderdaad een doelgroep met veel potentieel. Maar ook heel lastig te beïnvloeden is, zeker als je er te veel je best voor doet. Want dat is juist waar hipsters zich tegen af zetten. Maar het is duidelijk dat het jachtseizoen is geopend op deze nieuwe invloedrijke doelgroep!

Sytse Kooistra
Strateeg

The Valley heeft zijn jaarlijkse trendrapport uitgebracht.
13 trends worden besproken, we plaatsen er vier.

Dit artikel is trend 2 uit

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie