Weekbladpers Media gaat per 27 januari de sales doen van HP/De Tijd. Weekbladpers ziet synergie tussen HP/De Tijd (Audax) en Vrij Nederland (Weekbladpers Media). 'De redactionele onderwerpen van beide opiniebladen sluiten goed op elkaar aan’, zegt Hylke van der Meer, directeur van Weekbladpers. ‘Wij zien mogelijkheden om in het opiniecluster iets gezamenlijks te doen met VN en HP/De Tijd. Zij kopen dus advertentiesales bij ons in.’
Volgens Van der Meer past het opinieblad ook goed binnen de gehele portfolio van Weekbladpers Media 'met titels die een maatschappelijk bewust, cultureel en politiek geïnteresseerd publiek bedienen'.
Kraamkamervennootschap
HP/De Tijd is min of meer nog Audax-titel. Maar feitelijk is het blad 2,5 jaar geleden ondergebracht in de vennootschap van Audax-oprichter Jacques de Leeuw. De verlieslijdende titel wordt privé gefinancierd in, zoals uitgever Hans van Brussel het noemt ‘de kraamkamervennootschap van De Leeuw met titels die gerevitaliseerd moeten worden’.
Van Brussel is blij dat Weekbladpers nu de sales wil gaan doen. ‘De advertentieverkoop in print is dramatisch, dat weten we allemaal. En HP/De Tijd is daar nog ernstiger door geraakt. De titel was ook ondergebracht in NL MAG (de mislukte salessamenwerking tussen Audax en Hearst, MH), maar kreeg daar veel te weinig aandacht. Daarom ben ik gaan zoeken naar samenwerking op allerlei fronten, maar zeker ook sales.’
Concurrentie met VN is er niet, zegt Van Brussel. ‘Zeker vanwege de andere frequentie waarin beide bladen verschijnen. Ze kunnen elkaar dus juist aanvullen. En het WPG-salesteam kan HP/De Tijd de aandacht geven die het verdient.´
Advertentiemarkt bedroevend
De cirkel is volgens Van Brussel min of meer rond nu HP/De Tijd bij Weekbladpers is uitgekomen. De titel werd tot 1985 bij Weekbladpers uitgegeven, waarna Van Brussel het – toen ook verlieslijdende - opinieblad weghaalde en in twee jaar weer winstgevend maakte. In 1994 werd Audax de uitgever en vertrok Van Brussel. Maar in 2012 nam hij het blad op verzoek van Jacques de Leeuw weer onder zijn hoede. Ondertussen waren er reorganisaties bij de titel, werd het een maandblad en ging men fors inzetten op online.
Van Brussel is voorzichtig optimistisch over de toekomst van HP/De Tijd. Op de lezersmarkt is de titel redelijk stabiel. De laatste Hoi-cijfers geven aan dat in het derde kwartaal van 2013 de oplage van 33.972 naar 30.766 exemplaren daalde. ‘Ik ga ervan uit dat we die stabiliteit kunnen vasthouden. De advertentiemarkt is nog steeds heel slecht. De webomzet was vorig jaar bijna gelijk aan de printomzet. Die printomzet is dus bedroevend laag. HP/De Tijd is dus nog verliesgevend, maar als de lezersmarkt goed blijft en er verder geen tegenvallers zijn, zouden we zomaar break-even kunnen draaien dit jaar.’
Van Brussel ziet veel in het nieuwe uitgeefmodel met een hele kleine organisatie, aangevuld met freelancers. ‘Dat is de toekomst voor print.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!