Google en Apple gaan elkaar de komende jaren flink beconcurreren bij jou thuis. En bij mij. Google’s aanschaf van Nest thermostaten en rookmelders (ruim 3 miljard dollar) en Apple’s introductie van HomeKit in juni van dit jaar spreken boekdelen. Ons huis is een volgend domein van de digitale revolutie. En dat zal ongetwijfeld tot veel gemak en luxe leiden. En besparing van kosten, zoals Nest nu al beloofd.
Voor adverteerders en communicatiebureaus wordt het een spannende ontwikkeling. Google’s verdienmodel is advertenties verkopen. Gaan ze deze koppelen aan producten en diensten in huis? Krijg je een koelkast met advertenties op een HD-scherm? Of worden adverteerders slim gekoppeld aan specifieke diensten? Begint je voorraad te slinken, dan krijgt Albert Heijn vanzelf bericht wat er op is. Even akkoord geven en alles wordt de volgende dag bezorgd. Kun je ergens goedkopere energie kopen? Dan krijg je in de app van Nest een bericht hoe je hiervan kunt profiteren door eenvoudig naar een goedkopere of groene leverancier over te stappen. Slimme aanbiedingen op het juiste moment en ultra-relevant. Zó relevant, dat het straks zo goed als onmogelijk wordt om ze te weigeren. Met een druk op de knop stap je over naar een andere energieleverancier of worden je boodschappen besteld. Probeer dat maar eens niet te doen...
Het verdienmodel van Apple's HomeKit is wat complexer. Zij verdienen veruit het meeste geld aan het verkopen van premium hardware. Nu vooral iPhones. Gaat Apple zich -net als Google- storten op adverteerders? Of koppelt Apple de HomeKit aan andere Apple producten die daardoor beter verkocht worden? Een iPad als hart van het huishouden? Of -typisch Apple- sluiten ze lucratieve deals met premium merken die producten en diensten bij jou thuis aanbieden, misschien zelfs content? Recepten-tv boven het fornuis? Make-up hulp in de spiegel? We gaan het zien. Slimme adverteerders zijn nu al visie-documenten aan het opstellen rondom ‘Home Marketing’. Door de concurrentie tussen de digitale giganten gaat er een nieuwe versnelling komen in de digitale ontwikkeling en die zal bij jou en mij thuis gaan plaatsvinden. En ondertussen zitten Facebook en Amazon ook niet stil. Hou je stoelleuning maar stevig vast voor een nieuwe golf innovaties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!