Philips heeft plannen om bij de grote herstructurering van het bedrijf, digital in het centrum te zetten van de nieuw gefuseerde markt van consumenten en professionele gezondheidszorg. Afgelopen maand werd bekend dat Philips daarbij ook zijn lichtmarkt wil fuseren om aan één markt te bouwen die alles omvat van 'connected' tandenborstels tot ziekenhuisapparatuur.
In een interview met Marketing Magazine verteld Blake Cahill (zie foto), dat Philips een grootschalige digitale transformatie ondergaat en dat deze lijn zich doorzet na de herstructurering. 'Wij hebben digital apart genomen en bekeken wat voor invloed het heeft op onze markten. Wat blijkt is dat digital onze business modellen behoorlijk heeft veranderd. We zijn nu in staat om producten aan elkaar te verbinden en dat heeft weer gevolgen voor onze service inkomsten.'
Opnieuw beginnen met opbouwen
Cahill heeft de missie om de aankomende jaren de bedrijfsaanpak op gebied van marketing van begin af aan weer op te bouwen. Dit houdt in dat nieuwe centra van digitale experts opgericht moeten worden, die meerdere markten in hun marketingactiviteiten kunnen beheren. 'Van het volgen van sociale media tot SEO.'
Cahill: 'Dit zijn kleine teams die expert zijn binnen hun domein. Daarnaast beheren ze de tooling processen, de relatie met de leveranciers en werken ze met zakelijke groepen in verschillende markten.'
Dat betekent dat de expertise die normaal werd uitbesteed aan mediabureaus, nu binnenshuis wordt gehaald. 'Bureaus blijven een grote rol spelen in het creëren van content voor campagnes, maar het volgen van sociale media en het zoeken van interactie met klanten moet intern gebeuren.'
'Informatie wordt steeds belangrijker'
Philips bekijkt ook of het gebruik van data geïmplementeerd kan worden in de marketingstrategie. 'Dit betekent niet dat het bedrijf met slimme lampen elke beweging van zijn klanten gaat volgen, maar dat er met ecosystemen verbindingen worden gelegd tussen de verschillende producten.'
Cahill: 'Wij noemen dit 'communities of interest' - dat betekent dat we alleen mensen aanspreken die al interesse hebben getoond door bijvoorbeeld een product te kopen, daarnaast een ecosysteem aan te bieden.' Daarbij refereert Cahill naar Avent, Philips' baby merk, niet een merk bij uitstek waar mensen naast een nieuwe baby fles ook geïnteresseerd zijn in een ecosysteem.
'Philips onderkent dat de wereld van 'connected products' een hoop deuren opent om naar de producten te kijken vanuit een dienstverlenend perspectief. Wat wij dus vooral nodig hebben zijn marketeers die data begrijpen en hier op een onderscheidende manier naar kunnen kijken, in een wereld die steeds voller en luidruchtiger wordt.'