Het global brand engagement-bureau Havas ontdekte in het ‘Fans.Passions.Brands’-onderzoek een trend die is ontstaan vanwege de digitale revolutie: 56 procent van de ondervraagde muziekfans luistert naar minimaal tien verschillende genres - omdat er zoveel meer muziek beschikbaar is in dit digitale tijdperk. Dit ‘Shuffle’-tijdperk is verantwoordelijk voor het feit dat mensen naar meerdere muziekstromingen luisteren.
Deze muziekliefhebbers staan open voor nieuwe muziek en muzikale ervaringen, iets wat merken zouden kunnen faciliteren.
Maar het is volgens Havas wel belangrijk dat merken de motivatie en het gedrag van muziekfans begrijpen willen ze consumenten effectief kunnen bereiken.
De betekenis van muziek en de plek daarvan in het leven van fans verschilt per land en per leeftijdsgroep.
Havas meent dat de relatie tussen fans en hun passie voor muziek in acht categorieën ‘Logics of Engagement’, kan worden onderverdeeld. Fans werden in het onderzoek beoordeeld op basis van hun gedrag, houding en perceptie. Dit, aldus Havas, in tegenstelling tot andere studies waar vooral wordt gekeken naar in hoeverre iemand een fan is: bijvoorbeeld een gewone fan of een superfan.
De acht ‘Logics of Engagement’
The Logic of:
1. Entertainment
Het plezier dat mensen beleven aan de gehele ervaring en sfeer, bijvoorbeeld fans die de concertervaring net zo waarderen als de muziek.
2. Immersion
Het vermogen om zich in de emotie van de muziek te verliezen.
3. Social Connection
Via de muziek en het fandom andere mensen leren kennen.
4. Identification
De muziek associëren met de eigen culturele achtergrond, of een bepaalde periode of plek.
5. Advocacy
Discussiëren over muzieksmaak en het promoten van de favoriete muziek.
6. Play
Virtueel of in het echt zelf muziek maken
7. Mastery
Geïnteresseerd zijn in het leren en begrijpen van de details in de muziek.
8. Exploration
Behoefte om nieuwe nummers, artiesten, stijlen, concertzalen te ontdekken.
Verschillende beleving
Hoe fans muziek beleven en ervaren verschilt per land, ontdekte het bureau.
Brazilianen (62 procent) zijn vooral via sociale connectie bij muziek betrokken. 90 procent van Chinese muziekfans zijn via The Logic of Play betrokken bij de muziek.
64 procent van de jonge muziekfans tussen de 13-17 jaar willen zich vooral qua emotie in de muziek verliezen. 59 procent van de muziekfans boven de 35 jaar willen graag nieuwe muziek ontdekken.
Het is deze behoefte die groeit in het tijdperk van de ‘Shuffle’.
Meest betrokken fans
De meest betrokken muziekfans zijn dat vooral via de vijf logics: Immersion, Mastery, Advocacy, Play en Exploration.
Het zijn deze mensen die zich bewust zijn van sponsordeals met merken en zullen vaker dan anderen producten en diensten van die sponsor/dat merk aanschaffen en zelfs het merk bij anderen aanbevelen.
55 procent zijn het eens met partnerdeals tussen merken en festivals of het feit dat artiesten door een merk worden gesponsord.
Haakje
Havas meent dat elk van deze 8 logics op zijn een manier een haakje kan zijn voor merken om consumenten te bereiken.
Merken doen er volgens de onderzoekers goed aan als katalysator te fungeren om zo mensen via een van deze acht manieren bij de muziek te betrekken.
Een merk zou bijvoorbeeld sociale connectie en ontdekking van nieuwe muziek kunnen faciliteren door een online muziekplatform te ontwikkelen, of met een bestaande samen te werken om zo nieuwe muziek beschikbaar te maken.
Mogelijkheden
Volgens Havas ontstaan er zo meer mogelijkheden voor sponsorschap of via muziek met consumenten te communiceren.
Foto's: Wikimedia & Wikipedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!