Anno 2014, het tijdperk van selfies (of is dat alweer heel 2013?), drones en generatie Z, ligt het gouden ei verstopt in een scherm van 123,8mm bij 58,6mm. Bedenk een ogenschijnlijk simpel spelletje, dat er uitziet als een Nintendo spelletje van 15 jaar terug, en wordt multimiljonair… De vraag blijft echter, als het zo makkelijk is waarom lukt het de grote jongens dan (nog) niet om maandelijks met de ene na de andere geniale app te komen?
Neem de uitgevers als voorbeeld. De meesten hebben een mobile business development afdeling. Deze afdeling krijgt targets opgelegd om een X aantal apps per jaar te ontwikkelen. Dit is met name gestoeld op het principe van ‘u vraagt, wij draaien’, waarbij de verschillende titels hun (hoger)hand opsteken en een aantal maanden later een app krijgen. Geen baanbrekende app, geen übersuccesvolle game, maar gewoon ‘een app’. Wel handig hoor, maar er zijn al zo veel ‘gewone apps’. De vraag is, wat gebeurt er als een team van creatievelingen buiten de organisatie carte blanche krijgt om met dat ene gouden idee te komen? Eén revolutionaire app, in plaats van 30 minder betekenisvolle apps. Alle vrijheid, los van alle politiek en op kwantiteit gestoelde targets...
De vraag blijft natuurlijk, hoe kom je dan aan dat gouden ei? Om eerlijk te zijn, geen idee! Wat ik wel weet, is dat het in ieder geval niet begint bij:
- Geld (kijk naar het (kortdurende) succes van het 'relatief goedkope' Flappy Bird vs. de minder succesvolle apps van geldverslindende uitgevers)
- Levenservaring (Nick d’Alasio verkocht in 2013 op 17 jarige leeftijd Summly voor 30 miljoen euro aan Yahoo)
- Hippo’s (“we moeten iets met een app...”)
Wellicht wat discutabel, maar naar mijn idee begint het ook zeker niet per definitie bij een uniek idee (al kan dat natuurlijk wel!). Unieke ideeën zijn zeer schaars. Goede ideeën die heel slecht zijn uitgevoerd, daar zijn er echter genoeg van! Naar mijn idee is het juist daar waar de gouden eieren verstopt liggen. Dus, streep deze punten af en ga er eens een avond goed voor zitten, you never know… En vergeet vooral niet: slacht nooit de kip met gouden eieren!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!