Veel aandacht opeens voor het Web 2.0. In BusinessWeek staat een heldere uiteenzetting van het fenomeen. Veel aandacht gaat uit naar het applicatieve van het nieuwe web en het sharing-fenomeen (flickr, backpack, del.icio.us, cyworld). Terecht natuurlijk, maar het interessants is dat het internet als medium verdwijnt. "The Web isn't so much a place anymore. It's more of a doorway into services".
Het internet maakt plaats voor verschillende type diensten gebruikmakend van de unieke eigenschappen en afgestemd op het veranderende gedrag van de digitale burger. Voorbeelden zijn de collaborative tools, on-demand entertainment, personal magazines en assisted selfservice.
De aanwezigheid van bedrijven op internet zal hiermee drastisch veranderen. Nu vertellen ze wat ze doen en wat ze verkopen. Maar bedrijven zullen veel meer naar de kern van hun betekenis voor de klant moeten kijken bij het inrichten van de site(s).
Een mooi voorbeeld is een krantensite. Nu nog een presentatie van het product: nieuws en filtering van het nieuws. Maar in het web 2.0 wordt dat niet meer beschikbaar gemaakt via de eigen site, maar via feeds. De krantensite is in essentie het servicecentrum om de feeds in te stellen en een bak met volledige verhalen.
Dienstverleners als een bank kunnen de betekenis ook relatief makkelijk invullen; die maken een klantomgeving voor de transacties en advisering. Maar voor de leverancier van een fysiek product heeft het lastiger. Wat is de online betekenis van een deodorant?
Het ondersteunen van het aankoopproces zal een vorm zijn. Goede informatie voor de aanwezigheid in andere diensten. In de vergelijkingsites, in de weblogs over een onderwerp, etc. En de ondersteuning van de after sales.
Het aanbod moet worden aangepast aan de verschillende doelen waar het wordt gebruikt. De algemene web presence voor een merk zal daarmee verdwijnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!