Hema onderzocht eerder dit jaar of het stappen kan nemen tegen de winkelketen van Alibaba in China die dezelfde naam draagt.
De grote e-commercespeler Alibaba heeft in Peking en Sjanghai inmiddels 13 supermarkten geopend die de naam ‘Hema’ dragen, dit tot ongenoegen van de Nederlandse winkelketen.
Bas Kist van merkenbureau Chiever zegt tegen RTL Z dat Hema waarschijnlijk weinig kans heeft het om het gebruik van de naam Hema door de Chinese retailreus te stoppen.
Hema heeft de merknaam in China in 2008 vastgelegd, maar niet gebruikt. Drie jaar na registratie kan een ander bedrijf dan de naam gaan gebruiken.
Olaf van Haperen, intellectueel eigendomsadvocaat en partner bij Kneppelhout zegt tegen RTL Z dat als Hema kans van slagen wil hebben, de retailer moet bewijzen dat Alibaba opzettelijk probeerde aan te haken bij de bekendheid van Hema.
Daar komt nog bij dat het in de praktijk lastig zal zijn om een groot concern als Alibaba in zijn thuismarkt aan te pakken, meent hij.
Bron: RTL Z
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!