Heineken creëert met marketing geld als water

Afgelopen week was ik zwaar onder de indruk van de nieuwe commercial van Heineken. Vooral ook vanwege het bedrag dat Heineken er voor over heeft om deze internationaal uit te rollen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

60 miljoen euro! Zoveel geld dat je geen idee meer hebt dat het zoveel geld is. Ik zal de nullen even uitschrijven €60.000.000,00!!

Wat is een ijzersterke commercial?
Uiteraard is het een hele mooie commercial, persoonlijk vind ik hem echter niet ijzersterk. En noem me dan een zeikerd of noem het jaloezie (ik kan immers alleen maar dromen dat ik ooit 1 procent van dat budget mag inzetten voor een merk), maar met ijzersterk bedoel ik bijvoorbeeld een Jean Claude Van Damme in een split tussen twee Volvo-trucks. Ik heb geen verstand van auto’s, laat staan vrachtwagens. Wel weet ik inmiddels dat je als transportbedrijf even achter je oren moet krabben als je niet met Volvo’s rijdt!
De betreffende Youtube-commercial heb ik met veel plezier inmiddels al zo’n 10 keer gezien, uit mezelf.

Die van Heineken heb ik nu 1 keer gezien uit mezelf, en ik ben bang dat ik hem nog minimaal 10 keer opgelegd krijg door Heineken . Niet dat het vervelend is om naar te kijken, maar ook niet spannend genoeg om pro-actief te kijken. En ik ren er ook niet gelijk voor naar de supermarkt of naar de kroeg. Toch zal de marketingafdeling van Heineken daar geen seconde om wakker van liggen. 

Product Placement
De film James Bond, het toppunt van product placement, waarbij merken in de rij staan om tegen bizar veel geld een mini-seconde in beeld te komen. Hiermee is de film op zich al bijna een commercial om te zien. Toch wilde ik weten in hoeverre zo’n Heineken-commercial met James Bond nou drukt op het marketingbudget van Heineken.
 
En hoe kan ik dat anders doen dan op een bierviltje:
 


 
Zoals je kunt zien moet Heineken 0,03% meer bier verkopen wereldwijd met deze commercial. Koppel er een aantal acties aan vast en de buit is alweer binnen. Buiten de free publicity die Heineken er ook nog eens mee bereikt, waaronder deze blog, ik zeg: “doe mij nog maar zo’n commercial”.

Het lijkt namelijk enorm veel geld, maar het is slechts een druppel als je het afzet tegen de omzet. Dan is de branding natuurlijk stukken belangrijker dan dat ik er meer Heineken door ga drinken.
 
Marketinggeld als water bij Heineken en wij maar bier drinken. Goedendag!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie