Op deze vraag zijn natuurlijk meerdere antwoorden te geven. Uit onderzoek van marketingbureau Six Fingers blijkt dat het daarom dan ook belangrijk is om vanaf het begin al de juiste ideeën te selecteren. Immers zonder idee, geen innovatie. Maar hoe kom je nu aan het winnende idee?
Ervaring en expertise
Indien twee bedrijven exact dezelfde middelen ter beschikking hebben gaat het toch om de mensen achter deze middelen. Hoe meer ervaring en expertise zij hebben, des te groter de kans op succes natuurlijk. Dit blijkt alleen al uit eerdere blogs waarin naar voren komt dat falen ook leidt tot presteren. Niet voor niets dat vele organisaties dan ook falen belonen om hier vervolgens van te leren en het dus beter te doen, zoals Google.
Ook HRM-specialisten weten dat ervaring en expertise lonen. Vandaar ook dat bij de meeste vacatures de werkgevers toch altijd een voorkeur geven aan werknemers met relevante werkervaring. Expertise en ervaring dragen nu eenmaal bij aan het denkvermogen en het kunnen van een werknemer.
Bureaucratisch organisatie minder gut feeling
Toch geldt niet in elke organisatie dat er naar gut feeling wordt geluisterd. Uit het onderzoek blijkt dat in sterk bureaucratische organisaties, of in erg kleine organisaties waar de directeur alles bepaalt, het gevaar bestaat dat er te weinig wordt geluisterd naar gut feeling. Terwijl organisaties die hier wel naar luisteren vaker de juiste, winnende ideeën selecteren.
Conclusie
In het onderzoek staat beschreven wie, hoe en waarop ideeën geselecteerd moeten worden om tot de juiste, winnende idee te komen. Het onderzoek is terug te vinden op de website van marketingbureau Six Fingers. Zie hieronder voor de Slideshare presentatie:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!