Dat de aandacht voor guerrillamarketing tot problemen zou leiden, was jaren geleden al te voorzien. Het is inherent aan deze aanpak dat onconventionele acties vroeger of later de grens van het acceptabele overschrijden. Wat acceptabel is, word wellicht binnenkort voor de rechter getoetst. De juristen van Albert Heijn buigen zich nu namelijk over de kwestie van een stel Doetinchemse reclamemakers die hun eigen afbeeldingen op voetbalplaatjes in een lokale vestiging van de supermarkt gesmokkeld hebben.
De struikrovers zijn Erik Wiegers en Pieter van der Krol van Profilers Communicatie in Doetinchem, dat de actie trots vermeldt op zijn website. Het bureau heeft zelfs een persbericht op briefpapier van AH verspreid, waarin gesuggereerd zou worden dat de supermarkt de valse plaatjes inwisselt voor echte.
Profilers Communicatie haalt met zijn shockjocks de voorpagina's van de regionale pers. Maar of de actie ook het commercieel gewenste resultaat oplevert, valt nog te bezien. De stunt is wel mooie stof voor een vakmatige discussie: is reclame rijp voor de GeenStijl-generatie? En moet AH hier sportief op reageren?
(videos van YouTube later toegevoegd)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!