Premium

GroupM scherpt viewability standaard aan met steun van Unilever en Shell

GroupM komt met nieuwe eisen omtrent de zichtbaarheid van online videoreclame.

Over viewability, de vraag of een uiting al dan niet gezien is, is al lang veel te doen. De vraag naar digitale meet- en en zichtbaarheid van reclame is zeker sinds begin dit jaar extra urgent geworden nadat Procter & Gamble marketingbaas Marc Pritchard (die in september overigens ook op Dmexco spreekt) maatregelen aankondigde.

P&G besloot in het voorgaande kwartaal 100 miljoen dollar (85 miljoen euro) aan digitale advertenties te schrappen en gebleken is dat de verkopen niet daaronder hadden geleden. 

Kruistocht
WPP-baas Sir Martin Sorrell voert sinds vorig jaar een kruistocht tegen Facebook en Google om reële online kijkcijfers. Inmiddels hebben de techreuzen hun rapportages aangepast aan de eisen van de grootste media-inkoper ter wereld - display advertenties moeten helemaal in beeld zijn om meegenomen te worden – maar GroupM scherpt die eisen nu nog wat verder aan. 

Dit zijn de punten:
- Display: 100 procent in beeld voor in ieder geval 1 seconde
- Pre-roll en mid-roll video: volledig zichtbaar, ook met autoplay en mute en in ieder geval voor de helft afgespeeld
- Bovenstaande geldt ook voor social, in-feed en outstream video
- Metingen worden gedaan door een onafhankelijk en gecertificeerd meetinstituut

'Volledige accountability en verificatie'
Adverteerders als Unilever, Campbell Soup Company, Church & Dwight, Shell, Subway en Volvo Cars steunen de nieuwe standaard van GroupM. De internationale marketingbaas van Unilever, Keith Weed, zegt erover: ‘Unilever en GroupM zijn voorlopers in de discussie over viewability en transparantie. We steunen GroupM’s initiatieven om in te springen op veranderingen in consumentengedrag en beschikbare reclameformats. Het is belangrijk dat er volledige accountability en verificatie komt.’ 

Beeld: Wezank.com

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie