Grootste deel mediatijd gaat naar televisie

Spot komt met conclusies uit extra analyses die het liet uitvoeren op de resultaten van het eerder gepresenteerde Media:tijd tijdbesteding onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

NLO, NOM en SKO en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) het onderzoek Media:Tijd. Nu komt Spot met extra analyses die het door René van Beers van Tilburg University heeft laten uitvoeren op de resultaten van dat Media:tijd tijdbesteding onderzoek.

Van Beers komt tot de conclusie dat we van alle media verreweg de meeste tijd besteden aan het televisiekijken: 2 uur en 46 minuten. Aan internet besteden we 1 uur en 43 minuten per dag middels het browsen, social media, mailen maar ook gamen en luisteren naar muziek. Hierbovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we televisiekijken via internet, radio luisteren en tijdschriften lezen.

Televisiekijken ongeacht welk apparaat
De genoemde 166 minuten televisiekijken (Spot heeft het over bijna 3 uur per dag), zijn een optelsom van zowel live, uitgesteld en on demand TV kijken, ongeacht via welk apparaat. Na televisie - zo concludeert Spot - is radio het meest geconsumeerde medium: ruim 2 uur per dag.

Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer televisie gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is Internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.

Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices, consumeren we media nog op een traditionele manier. Televisie via het televisietoestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radiotoestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.

Werkdagen
Op zondag wordt het meest televisie gekeken, maar op werkdagen besteden we meer tijd aan media dan in het weekend. Op zondag nemen we liever tijd voor slapen, persoonlijke verzorging, eten en het gebruik maken van vrije tijd. Op zaterdag nemen we meer tijd voor de krant. Radio luisteren wordt veel meer op werkdagen gedaan, veel onderweg naar en tijdens het werk. Opvallend is dat we op weekdagen ook actiever zijn op het internet voor mailen, het bezoeken van websites en gebruik van social media.

Bron: NLO/NOM/SCP/SKO: Media:tijd TBO 2014

Over Media:tijd NPO tijdbesteding
Het nieuwe tijdbestedingsonderzoek Media:tijd is een samenwerking van verschillende partijen waarvan een aantal voorheen zelfstandig hun eigen tijdbestedingonderzoeken uitvoerden. Voor Media:tijd hebben in het najaar van 2013 2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bijgehouden hoe zij hun tijd besteedden. Per gemiddelde weekdag heeft dat een netto steekproef van 2.751 personen opgeleverd. Naast de vier media JIC’s en het SCP als opdrachtgevers, wordt het onderzoek begeleidt door de NPO en dragen zowel BVA als PMA bij aan het onderzoek.  Meer informatie over het Media;tijd onderzoek staat op www.mediatijd.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie