Branded apps
Het bouwen van branded apps voor Google Glass lijkt wél tot de mogelijkheden te behoren: grote bedrijven als Facebook Twitter, Tumblr, CNN en Elle zijn al druk bezig met de ontwikkeling van hun Glassware. En dat is goed nieuws voor ondernemers, want branded apps zijn een veel effectiever marketingmiddel dan banners en advertenties. Je geeft je gebruikers een handige tool waarmee ze echt geholpen zijn en je verwerkt je bedrijfsnaam bijvoorbeeld in de naam van de app. De mogelijkheden zijn onbeperkt; zolang de software maar handig is voor de gebruiker en de functionaliteit enigszins een raakvlak heeft met je doelgroep.
Retail service
Een ander gebied waarop Glass wel eens een hele grote rol zou kunnen gaan spelen is de in-store klantenservice. Fysieke winkels zullen voorlopig wel blijven bestaan, ondanks de onstuitbare opkomst van internetshops. Mensen zullen er altijd behoefte aan hebben om kledingstukken te passen, of om artikelen te voelen en vast te houden voor ze tot aankoop overgaan. Zolang Glass nog geen massaproduct is, kun je je voorstellen dat winkelmedewerkers de bril gaan gebruiken om klanten razendsnel en accuraat te voorzien van productinformatie, of om te controleren hoeveel er nog op voorraad is van een bepaald product. Maar dat is slechts een opstap naar de tijd dat wearable computing echt mainstream wordt. Winkelpersoneel zal dan in de meeste gevallen overbodig zijn. Klanten kunnen ter plekke zelf de informatie opvragen, simpelweg door de QR code van een product te scannen met Glass. Ze zullen toegang hebben tot recensies van andere kopers van het product en als je als winkelier slim bent, dan kan de klant het product met een enkele oogbeweging aanschaffen in jouw webstore, die met GPS gekoppeld is aan de fysieke locatie. Zelfs de kassa is dan overbodig geworden.
Reizen en horeca
Ook de horeca en de reisbranche kunnen flink profiteren van Glass. Je hebt de ultieme geo-targeting tot je beschikking: je kunt gebruikers naar bezienswaardigheden leiden, of naar de dichtstbijzijnde restaurants en bars, compleet met informatie over het menu, de ambiance en de prijzen en recensies van andere bezoekers. Dat kan natuurlijk nu allemaal al met smartphones, maar hoe meer de technologie geïntegreerd raakt met ons lichaam, hoe lager de drempel om het ook daadwerkelijk te gebruiken.
Als merk moet je slimmer zijn
Omdat Google geen ouderwetse banner ads toestaat, zul je als merk dus op een slimmere manier moeten opvallen. Het zal voornamelijk de transitie naar het nieuwe platform zijn die voor hoofdbrekens gaat zorgen, want welbeschouwd bieden wearables als Glass veel meer mogelijkheden en kansen dan radio, televisie, internet en smart phones bij elkaar. Adverteerders en bedrijven hoeven alleen maar de nieuwe datastromen te identificeren en bij elkaar te brengen. Wearable computers kunnen op korte termijn zeer waardevol worden, omdat ze de perfecte manier bieden waarop je real-world analytics met targeting van je merkboodschap kunt combineren. Het zoekgedrag van de gebruiker toont zijn bedoelingen, zijn display verraadt zijn gedrag, de GPS levert de locatie en Glass geeft de context, dankzij de stroom van omgevingsbeelden en audio. Vanzelfsprekend zul je als developer wel rekening moeten houden met de privacy van de gebruiker, maar verder zijn de mogelijkheden onbeperkt. Hello, brave new world!
Dit artikel is eerder gepubliceerd op de blog van PridePR
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!