Google speelt daarmee in op de bezorgdheid bij adverteerders en bureaus over frauduleus online verkeer. Niet alleen moet advertentiefraude op het eigen platform DoubleClick Bid Manager worden geïdentificeerd en voorkomen, ook partners als AppNexus, Index Exchange en OpenX sluiten aan.
Payam Shodjai, directeur productmanagement, zegt in een blogpost dat Google in de komende maanden nieuwe infrastructuur gaat neerzetten, waarmee klanten automatisch worden terugbetaald als er sprake is van advertentiefraude. Er volgt maximaal dertig dagen na de maandelijkse facturering restitutie.
Het lijkt er ook op of Google zelf de klikfraude voor de klanten gaat detecteren. Shodaj schrijft: ‘Het is moeilijk om foute activiteit tegen te gaan als je niet weet hoe groot de impact was. Daarom investeren we in rapportagefuncties om partners meer inzicht te geven in wat onze systemen opsporen.’
Authorized Digital Sellers-standaard
In mei dit jaar kwamen IAB en Google in de Verenigde Staten met de Authorized Digital Sellers-standaard. Het is een tekstbestand (ads.txt) dat op de webserver van een adverteerder is geplaatst en de verkoop van frauduleuze inventaris moet voorkomen.
Volgens woordvoerder Michiel Sallaets van Google Benelux gaat het ‘terugbetalingssysteem’ ook in Nederland gelden.
Digitale transparantie staat wereldwijd bovenaan de agenda, zeker sinds Procter & Gamble marketingbaas Marc Pritchard de digitale industrie begin dit jaar opriep zijn verantwoordelijkheid te nemen.