Dagelijkse gesprekken op Twitter zijn dé marketingmomenten voor merken, zei Josh Grau gisteren op Het Grote Marketingcongres. Dat geldt ook voor grote gebeurtenissen. Pak die momenten als merk! Om over de combinatie van Twitter en tv nog maar niet te spreken.
Twitter gaat vol inzetten op de combinatie van Twitter en tv. Zo koopt het her en der bedrijfjes op die zich specialiseren in de combinatie van tv en Twitter en is het onlangs een samenwerking aangegaan met Nielsen.
Foto @marcdevries
‘TV en Twitter zijn als media van onschatbare waarde voor elkaar,’ zei Grau. Tweets leveren info op over kijkgedrag, zoals onder andere blijkt uit onderzoeken als die van Nielsen afgelopen zomer.
Josh Grau - foto Maarten van Schaik
Die gegevens kunnen adverteerders prima gebruiken in hun campagnes. De combinatie van tv en Twitter lenen zich volgens de Twitterman uitstekend voor adverteerders om hun merken relevant te laden. Grau: ‘Het gaat hierbij om het vinden van de juiste consumenten, de juiste conversaties, de juiste context en de juiste content.’
Een paar cijfers die Grau noemde:
- 95 procent van de publieke gesprekken over tv vindt plaats op Twitter
- 60 procent van de Twitteraars tweet tijdens het televisie kijken
- 40 procent van de tweets tijdens de piekuren gaat over televisieprogramma’s
Twitteractiviteit het nieuwe kijkcijferkastje? #gmc13
— Alida van Kempen (@Alidaatje) October 8, 2013
Tijdens zijn presentatie haalde hij diverse voorbeelden aan van merken die succesvol inspelen op zaken die op Twitter spelen, of het effect van hun campagne kunnen terugzien in het aantal tweets over hun merk.
Zoals het Amerikaanse slaapmiddelmerk ZzzQuil dat inspeelde op de populaire hashtag #whyIcantsleepatnight: 'Seriously, these tweets will still be here tomorrow. Let's go to bed together'.
Een ander merk dat Twitter goed inzet is volgens Grau Burberry.
En wat te denken van Obama?
Met de meest getweette tweet ooit:
Four more years. pic.twitter.com/bAJE6Vom
— Barack Obama (@BarackObama) November 7, 2012
De succesvolle Super Bowl-commercial van Audi van vorig jaar was een ander voorbeeld: de juiste brand content op het juiste moment zorgde voor een hevige piek op Twitter.
Grau verklaarde het succes van de combo tv en Twitter met ‘de theorie van de kracht van de menigte’. De kans dat je op een bepaalde plek op straat zou stilstaat om naar de lucht te kijken is nul. Maar als één iemand dit doet, stijgt die kans naar 40 procent. Zet er nog 15 mensen bij en de kans wordt wordt 95 procent. Zo werkt het volgens hem ook op Twitter.’
Grau had drie simpele adviezen voor het publiek in de zaal:
- Neem risico – durf
- Luister goed en altijd
- Wees voorbereid
Foto @nlhoekstra
Grau zegt dat merken er klaar voor moeten zitten/zijn om direct op actualiteit op Twitter in te spelen. Het bekende voorbeeld is Oreo die razendsnel inspeelde op het feit dat er een blackout tijdens de SuperBowl plaatsvond.
En wat altijd geldt voor merken, geldt ook op Twitter zei Grau: ‘Consumenten willen de waarheid. Dus wees eerlijk en authentiek op Twitter.’ Want Twitter kan natuurlijk ook tegen jou als merk keren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!