Vorig jaar heb ik het eerste GiftSuite event van de GoodieBag Girls bijgewoond in Amsterdam. Rond de Kerst was er nogmaals zo’n event en vorige week werd het voor de derde keer georganiseerd. Het is een trend die is overgewaaid uit de USA waar het al veel langer gebruikelijk is dat sterren worden gefêteerd met nieuwe producten. Zeker in Amerika zijn sterren potentiële reclamezuilen. Als een beroemde filmster een bepaald merk kleding draagt of een product gebruikt is dit merkbaar in de omzetgroei.
In Nederland heeft GoodieBag Girl ook initiatief genomen op dit vlak. In het kort komt het erop neer dat BN’ers op een mooie locatie (The Grand Hotel, Amsterdam) producten krijgen aangeboden. Heel on-Nederlands maar daarom juist interessant of het hier ook gaat werken. Bedrijven zoals Blackberry, Bjorn Borg, Illy bieden hun nieuwe producten aan en vertellen het verhaal erachter. De BN’ers en de aanwezige journalisten krijgen na afloop een tas vol spullen mee naar huis. De hoop is dan dat ze over een aantal producten zo enthousiast worden dat ze hierover gaan Tweeten, praten of het gewoon showen in de society kringen waarin ze zich begeven. Over mijn ervaringen vorig jaar schreef ik destijds als een blog.
Maar wat is er gebeurd na een jaar? Het is telkens een leuk event maar worden de doelstellingen gehaald? Tijd om daar bij stil te staan. De BN’ers Tweeten inderdaad over het event, al is het op kleine schaal. Hier een foto geplaatst door acteur Ferry Doedens.
Het aantal Tweets is echter te gering om het event op dat gebied een groot succes te noemen. Maar er zijn ook ander criteria. Het was ieder geval vanaf het eerste moment al duidelijk dat de Sterren het initiatief waardeerden. Iedereen vindt het leuk om cadeautjes te krijgen en BN’ers zijn daarin niet anders. Telkens zijn er nieuwe BN’ers. Voor de eerste keer waren deze keer Edgar Davids, Jeroen van Koningsbrugge en Voice winnaar Ben Saunders van de partij.
Maar er zijn ook BN’ers die vaker komen, zoals Wilfred Genee. Ik spak hem bij de vorige GiftSuite en hij gaf aan dat het aan de ene kant wel gek is om cadeau’s aan te nemen terwijl je niet bepaald armlastig bent.
Maar het is meer dan alleen een cadeau krijgen. Je wordt verrast met producten waar je anders nooit tegen aan was gelopen. Zo gebruikt zangeres Do nu al een jaar een bepaald type spanner voor haar laarzen die ze zonder de GiftSuite nooit was gaan gebruiken. Bovendien krijg je ook achtergrondinformatie waardoor je het verhaal achter de producten kan vertellen en je omgeving kan verrassen. Do geeft aan dat ze een aantal producten ook zelf is gaan kopen en cadeau heeft gegeven aan bekenden van haar.
Dus het lijkt in elk geval goed te werken voor producten die passen in deze Society Kringen. Maar wat heeft een bedrijf als Logitec eraan dat het op de GiftSuite haar moderne Ipad keyboards promote? Marketing Manager, Gezinus Winter geeft aan dat hij met de GiftSuite een paar doelstellingen heeft. De nieuwe producten van Logitec zijn meer gericht op Lifestyle & Fashion en daarom willen ze graag dat de boegbeelden van deze levensstijl voor hun product gebruiken. Bovendien zijn er veel Lifestyle journalisten aanwezig. Maar heeft het dan ook effect gehad? Logitec staat hier voor de 2e keer, dus kennelijk acht het bedrijf het zinvol. Ze zien het effect op een aantal niveau’s. In de eerste plaats zijn de BN’ers echt enthousiast over het keyboard.
Gezinus heeft een aantal BN’ers gesproken die ook bij de vorige GiftSuite aanwezig waren en ze zijn het keyboard van Logitec inderdaad echt gaan gebruiken. Bovendien zijn de Lifestyle journalisten Logitec ook vaker gaan noemen. Dat heeft het bedrijf gemeten. Logitec is dus tevreden over het resultaat.
Een ander bedrijf dat aanwezig is op de GiftSuite is Rituals, het succesvolle Nederlandse cosmetica merk van Raymond Cloosterman, voorheen vice president new business bij Unilever. Marketing Manager Chantal Schellekens geeft aan dat de GiftSuite goed past bij de manier waarop Rituals marketing bedrijft. Ze doen vrijwel niet aan adverteren. Ze zorgen dat de doelgroep met het product in aanraking komt en dan doen enthousiaste klanten de rest. Het bedrijf is in Nederland groot geworden via de kerstpakketten van de Rabobank, enige jaren geleden. Daarmee kwam een grote groep mensen in contact met hun product. Als bekende Nederlanders enthousiast worden over het product kan dat natuurlijk ook nooit kwaad.
Tot slot wil ik nog een bedrijf noemen waar we veel van gaan horen de komende tijd. Zeker in Amsterdam. Het gaat om het, tevens uit Amerika overgewaaide, Uber. Dit is een luxe taxidienst met mooie auto’s, chauffeurs in pak en een app die precies aangeeft wanneer de taxi komt, wie de chauffeur is, welke score hij heeft gehad van andere klanten. In San Franciso, waar het bedrijf 3 jaar geleden is begonnen, heb ik al een keer een rit in een Uber mogen meemaken en ik ben heel erg blij dat het bedrijf nu ook in Nederland begonnen is.
De tagline van het bedrijf is “Everyone's Private Driver™ en zo voelt het ook. De service is uitstekend want de chauffeurs weten dat de hoeveelheid ritten die ze krijgen aangeboden afhankelijk is van hun rating. Omdat het niet eens veel duurder is dan een reguliere taxirit en je in elk geval nooit wordt opgelicht, zal Uber een flinke hap uit de Taxi markt gaan nemen. Als je het eenmaal ervaren hebt wil je niet meer anders. Vandaar de deelname aan de GiftSuite. Alle genodigden van de GiftSuite werden opgehaald en thuisgebracht in een Uber. Om een Uber te bestellen moet je eerst wel de App downloaden. Dus Uber staat nu in de telefoon van alle aanwezigen en het zal zeker niet de laatste keer zijn dat ze hier gebruik van maken.
Toen ik de eerste keer naar de GiftSuite ging was ik best sceptisch. “Is dit geen gekocht enthousiasme?” vroeg ik me af. Ondertussen heb ik mijn mening bijgesteld. Voor sommige merken en producten is de GiftSuite een prima promotiekanaal. Ik ben benieuwd met welke verrassingen de GoodyBag Girls de volgende keer weer komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!