Tekst Pim Milo
Koken als afrodisiacum. ‘Meals That Get You Laid’ bevat smakelijke gerechten die je snel en simpel kan bereiden zodat er tijd overblijft voor andere, meer aardse zaken.
Het begon als studentenhumor. Goed vijftien jaar geleden woonde Ivar van der Zwan in een soort studentenhuis, maar dan met jonge reclamecreatieven. Otto Jurgens - de enige huisgenoot die geen reclamecreatief was - moest voor zijn studie een dvd met een aantal zelfbedachte recepten maken. Over koken als afrodisiacum.
Indruk maken
Van der Zwan: ‘Toen werd het fundament gelegd voor het “kookboek” dat wij nu op de markt willen brengen. Koken als een middel om het leven kleur te geven. Als een man aan een vrouw voorstelt om voor haar te koken, is de kans groot dat ze ja zegt.
‘Het is een manier om indruk te maken. Zo zaten wij, vrijgezelle jongemannen, te praten. Kunnen wij een boek maken dat koken vanuit die invalshoek belicht? Een handleiding hoe je de vrouw van je dromen voor je kan winnen.
‘Vervolgens hebben we er astrologie aan gekoppeld. Astrologie vinden wij onzin, maar als vrouwen erin geloven, zijn we gek als we daar geen misbruik van maken. Daarop is ons concept gebaseerd. In een vroeg stadium hebben we Jaap erbij betrokken. We wilden bovenal een mooi boek maken.”
Het landschap veranderen
Jaap Vliegenthart: ‘De volgorde is: zoek eerst uit wanneer de vrouw van je dromen geboren is. Sla daar vervolgens in ons boek het corresponderende menu bij op.’
We zijn tien jaar verder. En de ‘studenten’ van weleer negen kinderen rijker. De vier jongemannen van weleer - Bennink (creative owner MBC & Bear Content), Jurgens (hospitality ondernemer) en Van der Zwan (voorheen artdirector, sinds kort architect bna) - zijn ‘zo langzamerhand op leeftijd in dit jonge vak, maar willen nog altijd het landschap veranderen’, zegt Vliegenthart (nog immer reclamefotograaf).
Ondeugend
Van hun boek ligt een mooie dummy. Ondeugend, maar zeker niet onfatsoenlijk. Naughty but Nice. De sensuele foto’s van Vliegenthart staan gewoon op de webpagina’s van het puriteinse Facebook. Voor alle zekerheid is het stofomslag tweezijdig te gebruiken.
De buitenkant dekt de lading (‘Meals That Get You Laid’), de binnenkant juist niet. Daarop staat: ‘Romantic Poetry of the late 17th century’.
Vliegenthart: ‘We zijn bij verschillende uitgevers langs geweest die allemaal positief waren en tegelijk een beetje huiverig. Bang voor hun reputatie, omdat het een beetje ondeugend, een tikje politiek incorrect is.
‘Daarnaast kregen we op- of aanmerkingen, suggesties om dingen anders te doen. Dat ontnam ons de lust om met een reguliere uitgever in zee te gaan. We kiezen daarom voor crowdfunding. Daarmee kunnen we het boek precies zo maken als wij het willen. Crowdfunding staat voor ons gelijk aan vrijheid van meningsuiting.”
Zelf invullen
Van der Zwan: ‘Als reclamemaker doe je waar goed in bent: ideeën bedenken. Maar dan heb je een klant, een adverteerder nodig om dat idee tot leven te brengen. Het fantastische van crowdfunding is dat je het zonder de invloed van anderen zelf kunt invullen. Bovendien zien we meteen of ons idee aanslaat.’
Vliegenthart: ‘In eerste instantie wilden we het via Kickstarter proberen. We hadden er een hele campagne omheen gebouwd waarmee we zo’n vijftienduizend likes ophaalden. Maar we werden door Kickstarter geweigerd. Waarschijnlijk vanwege de content. Een motivatie voor die afwijzing hebben we nooit gekregen. Nu hebben we ons eigen platform gemaakt.”
De dood of de gladiolen
Van der Zwan: ‘De prijs van het boek wordt 25 euro, inclusief verzendkosten. Het doel is 25 duizend euro op te halen waarmee we een eerste oplage van duizend boeken kunnen financieren. We denken met 50 dagen het geld bij elkaar te hebben, zodat het vóór de feestdagen kan verschijnen.’
Vliegenthart: ‘Het is de dood of de gladiolen. Het boek moet absoluut perfect zijn.’
Van der Zwan: ‘Je kan een Engelstalige versie of een Nederlandstalige bestellen. Je kan een boek én een kalender bestellen. Je kan een kerstpakket bestellen, een dubbelpakket, en een gesigneerde print. De site wordt een webshop.’
Leuk voor een datingsite
Vliegenthart: ‘Je zou het boek samen met de ingrediënten voor een of meer van de recepten in een kerstpakket kunnen stoppen.’
Van der Zwan: ‘Leuk voor een bedrijf waar alleen jongemannen werken. En een datingsite kan het als welkomstpremie aan nieuwe, mannelijke leden aanbieden.’
Vliegenthart: ‘En lezers van Adformatie krijgen hun geld terug als het niet werkt. A Not Laid Money Back Guarantee. Maar dat moet je dan wél bewijzen!’
Foto: Jaap Vliegenthart (uit 'Meals That Get You Laid')
‘Meals That Get You Laid’, door Marc Bennink, Otto Jurgens, Jaap Vliegenthart en Ivar van der Zwan. Vormgeving Esther van de Steene. Met een voorwoord van Silvio Berlusconi.