1. Waar ga je je echt sterk voor maken in Brussel?
'Allereerst blijven we natuurlijk op de bres staan voor een gebalanceerde privacywetgeving in Europa. Die gaat grote impact hebben op de marketingmogelijkheden in Nederland.
Daarnaast wil ik meer samenwerking tussen de DMA's (marketingverenigingen, red) in Europa. We kunnen grote stappen maken door meer informatie uit te wisselen en bijvoorbeeld internationale bijeenkomsten te organiseren. En natuurlijk ga ik Fedma en datagedreven marketing zichtbaarder maken.'
2. Hoe zien de nieuwe Europese privacyregels er in jouw ogen idealiter uit? Wat wil je wel, wat moet er van tafel?
'Kijk, privacy is een belangrijk issue rn de gegevens van de consument verdienen bescherming. Snderzijds profiteert diezelfde consument van innovatie in data. Hoe makkelijk is het dat we online kunnen bestellen? Dat we onze thermostaat alvast aan kunnen zetten voor we in een koud huis komen? Dat we geen server meer hoeven aan te schaffen als eenmanszaak, maar gebruik kunnen maken van de cloud? Die innovatie moet je niet afstompen. Je moet met wetgeving een kader creëren waarvan bedrijven en consumenten profiteren. Op die balans richt de Fedma zich. Verbied niet bij voorbaat, maar creëer waarborgen voor vertrouwen: zorg voor transparantie, goede afmeldmogelijkheden en inzage in data. Geef de consument keuze en wees eerlijk, dan kan hij zelf een afweging maken. Op dit moment gaan de nieuwe regels een goede kant op. Bedrijven mogen profileren en data verzamelen, maar moeten hier helder over zijn en de consument moet er weer vanaf kunnen. Wat verbeterd kan worden is dat de wet nu erg veel precieze regels oplegt, waardoor de administratieve lasten voor bedrijven hoog worden. Een one size fits all model gaat niet werken. Geef bedrijven de ruimte tot op zekere hoogte zelf de privacy in te richten.'
3. Hoe veel tijd ga je in ‘Brussel’ steken? Ben je niet bang uit het zicht te raken van de branche in Nederland?
'Onze branche gaat hier natuurlijk van profiteren. Alle wetgeving die we op ons af zagen komen in de afgelopen jaren, van spamverbod en de consumentenrechten tot de cookiewet, vloeien allemaal voort uit Europese wetgeving. Door meer in Brussel te zijn, blijft DDMA dicht bij het vuur. Hier kan ik de belangen juist behartigen. Dat zorgt voor wederzijdse versterking. Ook meer Europese samenwerking en kennisuitwisseling gaan tijd en geld besparen en veel positieve energie opleveren.'