Martin Garrix is koploper in de Facebook DJ Monitor 2015, met een waarde van bijna 10 miljoen euro, gevolgd door Tiësto en Afrojack, beiden elk goed voor 8 miljoen euro. Aldus adviesbureau DDMCA.
Nederlanders domineren de lijst. Met Hardwell op nummer 5 is de Amerikaanse dj Skrillex de enige niet-Nederlander in de top 5. De Nederlandse dominantie is een voorbeeld van de voortrekkersrol die ons land vervult als het gaat om digitalisering van de dance-industrie. Nieuwe digitale businessmodellen zorgen ervoor dat de omzet van de dance-industrie dit jaar naar verwachting toeneemt tot 7 miljard euro.
DDMCA-directeur Denis Doeland: ‘Nederlandse dj’s begrijpen als geen ander hoe waardevol de online connectie met fans en het analyseren van de bijbehorende data is. Ze hebben onder meer via Facebook netwerken van miljoenen fans opgebouwd, waardoor zij niet langer afhankelijk zijn van traditionele media. Ze zijn zelf online uitgever en dit stelt hen in staat direct en wanneer ze maar willen met hun doelgroep te communiceren.’
Geen bestaansrecht zonder digitale platformen
De Facebook DJ Monitor 2015, die wordt samengesteld door adviesbureau DDMCA, is mede tot stand gekomen door het bepalen van de mediawaarde. Dezelfde methode die wordt gebruikt om de advertentiewaarde van traditionele media te bepalen, kan ook worden toegepast op social media, aldus DDMCA. Bij het vaststellen van de waarde wordt rekening gehouden met het verwachte bereik van een bericht en de gemiddelde CPM-waarde (cost per mille).
Doeland: ‘Het feit dat de Facebook-pagina van Martin Garrix inmiddels bijna 10 miljoen euro waard is, laat zien hoe belangrijk het opbouwen van eigen kanalen is. De volgende stap in de digitalisering van de dance-industrie is Music Intelligence. Dj’s, evenementen en platenmaatschappijen gaan de data die voortkomt uit hun online netwerken steeds strategischer benutten en linken aan onder meer marketing, verkoop en service. De tijd dat Facebook slechts de plek was om af en toe een berichtje te plaatsen is allang voorbij: zonder digitale platformen en de data die eruit voortkomt zou de dance-industrie geen bestaansrecht hebben.’
Beeld: Pixabay, vrij gebruik
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!