Atlas in de etalage
Atlas werd in 2007 al overgenomen door Microsoft als onderdeel van de mega acquisitie van aQuantive. Voor Microsoft is dat nooit goed uit de verf gekomen. Zelf tot een punt waarbij zij openlijk toegaf dat de 6.2 miljard kostende overname niets meer dan een flop was. Microsoft laat steeds nadrukkelijker blijken afstand te nemen van de ad-markt. Een illustrerend voorbeeld hiervan was al dat de ‘do not trace- optie default was voor IE10. Ook dit zaaide kwaad bloed bij de adverteerders. Langzaam worden de verschillende onderdelen en activiteiten afgestoot, maar tot op heden kregen ze de advertentie kolos Atlas maar niet verkocht. Tot nu, zo lijkt het. Facebook staat op het punt Atlas over te nemen van Microsoft en daarmee een grote stap te zetten om Google’s grootste concurrent in de digitale advertentiebranche te worden.
Waarom wil Facebook Atlas?
Het netwerk van Atlas is enorm – 1 miljard impressies per seconde (!) – en geeft Facebook in één klap toegang tot een breed netwerk van adverteerders, data en inzicht in de ROI van de ads. Hiermee legt Facebook het fundament voor een off-Facebook ad network, maar dan wel met een social karakter, wat de meerwaarde ter opzichte van de concurrentie zal moeten opleveren.
Social advertising
Door de policy veranderingen van mei, mag Facebook gebruikersinformatie gebruiken om advertenties te tonen, ook buiten de website van Facebook. Het mega netwerk van Atlas zal dus direct verrijkt worden met de profieldata die Facebook op haar eigen website en de websites waarop haar geïntegreerde toepassingen (like buttons etc.) heeft vergaard.
Eerder schetste toenmalig Head of Communications & Public Policy (nu bij Pinterest) Barry Schnitt al een helder toekomst beeld waarin Facebook ook buiten eigen domein een social gedreven adnetwork exploiteerd; Your friend John likes this product.
Insiders vertelde AdAge eerder al dat de deal met een week rond moet zijn, die week is inmiddels verstreken. Al nieuws?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!