Eén van de mooiste initiatieven om een brug te slaan tussen de werkelijke wereld en internet stopt. Fabchannel.com probeerde 9 jaar lang concerten te delen via internet. Het model: gratis live concerten beschikbaar stellen en met advertenties geld verdienen.
Voor dit model is veel en goede content essentieel. En hier wringt de schoen. Fabchannel legt (een deel van de) schuld van het mislukken expliciet bij de platenmaatschappijen, die niet wilden meewerken met het opnemen en uitzenden van concerten. Op de homepage van Fabchannel.com staat:
Na 9 jaar met enorm veel passie en plezier de prachtigste concertregistraties met jullie gedeeld te hebben stoppen wij ermee. Een groot deel van de platenmaatschappijen staat ons nog steeds niet toe hun artiesten op te nemen. Hierdoor kunnen we niet bieden wat we nodig hebben om Fabchannel in leven te houden.
Is dat een logisch gevolg van rechten, eigendom et cetera? Of gewoon de botte rem van een conservatieve branche?
In 2006 won Fabchannel een Webby Award. Op dat moment dreef men nog op subsisies, maar de Webby Award zou de stap naar zelfstandig succes hebben moeten openen. De Molblogpost hierover eindigde ik toen zo:
Op dit moment wordt Fabchannel nog gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam en het ministerie van OCW, maar over twee jaar moet het op eigen benen staan. Ik hoop van harte dat het gaat lukken.
Het is dus niet gelukt. Ook bijvoorbeeld samenwerking met het Britse Bebo en recentelijk nog met bol.com hebben niet geholpen.
Wie nog concerten wil zien en horen heeft nog tot aanstaande vrijdag de 13e de tijd. Een passende datum voor een slechte ontwikkeling.
Vrijdag 13 maart trekken wij met pijn in ons hart de stekker uit het online archief. Geniet tot die tijd van je favoriete concerten en, wie weet, tot ooit!
Justin Kniest, CEO
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!