Premium

Erik Hensel, LifeHunters: ‘Je gaat meer lineaire tv-dingen online zien, maar dan live’

Koffiedikkijkers #2: Van virale video naar format denken.

We gaan weer Koffiedik Kijken. Op 11 januari laten vier topsprekers hun licht schijnen op uiteenlopende vragen. Hoe kunnen wij ons vakgebied naar een hoger plan tillen? Welke uitdagingen zijn er anno 2018? Wat kunnen wij komend jaar verwachten? En wat brengt de digitale revolutie? Op welke manier verdedigen wij de diversiteit en beschermen wij creativiteit? In de aanloop naar Koffiedik Kijken, blikken wij alvast vooruit. In deze aflevering met Erik Hensel (28), oprichter en eigenaar van mediabedrijf LifeHunters.
 
Wat was voor jou het hoogtepunt van het jaar. En wat het dieptepunt?
‘Het afgelopen jaar hebben we onze honderd miljoenste view gevierd. Dat hebben we best uitgebreid gedaan, onder meer met een interview op Radio 538 bij Edwin Evers. Daar zijn zoveel reacties op gekomen, ook van mensen die helemaal niet in ons vak zitten. Mensen die het interessant vinden hoe wij stappen zetten met neuroreserach. Zo ben ik gevraagd door de Universiteit Groningen daarover iets te vertellen. Voor mij is dat wel een hoogtepunt: dat we het vak even uit het vak hebben gehaald en op een andere manier hebben neergezet. Daarnaast hebben we toppers van mensen aangetrokken. De LifeHunters organisatie is nu klaar voor een toekomst met grote klanten.'
 
En het dieptepunt?
‘Toch wel het hele fakenews verhaal. Dat vind ik echt een zorgwekkende ontwikkeling. Omdat het afbreuk doet aan de betrouwbaarheid van sociale media. Hetzelfde geldt trouwens voor fakeviews; online bezoek dat wordt verkocht maar niet bestaat. Daarom zijn wij veel meer gaan inzetten op data en testen. Harde onderbouwing in plaats van dat je zegt ‘ik vind iets goed’. We presenteren niet slechts een leuk idee; alles wat we maken en doen, wordt getoetst.’
 
Wat vind je van de overname van 21st Century Fox door Disney. Gaat dit impact hebben op jullie business en hoe ga je daarop aanpassen?
‘Op onze business gaat dit niet veel effect hebben, denk ik. Wel op die van Netflix. Als Disney en 21st Century Fox hun filmtitels en series bij Netflix weghalen en samen een eigen streamingkanaal beginnen en ze pompen daar, laten we zeggen 10 miljard dollar in, dan kan het weleens heel snel gaan. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe trouw de Netflix-abonnees zijn. Iedereen denkt wel dat ze oppermachtig zijn. Maar ja, vroeger had iedereen ook een Nokia en nu is dat Apple. De vraag is maar hoelang nog. Dat geldt ook voor Netflix.’
 
De beschikbare kijktijd is beperkt. Straks is er zoveel highend content van Netflix en Disney en wie weet wie nog meer, hebben mensen nog tijd om jullie video’s te zien?
'We hebben vorig jaar ‘Bejaarden met Spijt’ gemaakt, een kerstspecial van 20 minuten. Toen we die maakten, zei iedereen zei gelijk: ‘Je bent gek, 20 minuten op Youtube gaat niemand kijken. Inmiddels heeft die video 10 miljoen views, waarvan 80% de hele film heeft uitgekeken. Dus ja, de strijd om content. Je moet gewoon het goede maken.’
 
Wat is volgens jou dé ontwikkeling die volgend jaar het vak gaat bepalen?
‘Live content. In Zuid-Korea hebben ze nu Mukbang (‘Eating Broadcast’, RB). Moet je eens naar kijken; zie je live iemand eten. Daarnaast voorzie ik meer uitwisseling tussen lineaire tv en online. Al die Youtubers doen niet anders dan een programma maken dat ze elke week op hetzelfde tijdstip uitzenden. Gewoon lineaire televisie, doorvertaald naar online. Ik denk dat die trend zich doorzet en dat er meer lineaire tv-dingen online gaan, maar dan live.’
 
Gaan jullie daar ook in mee?
‘We zijn met een paar live formats bezig die je live via Facebook kunt volgen. Betekent ook dat LifeHunters op een andere manier werken. We komen uit de viral wereld, en we bewegen in de richting van formats en series. Zo hebben we voor McDonald’s een serie gemaakt met sterrenkoks die koken met McDonald’s ingrediënten. In het eerste kwartaal komen we waarschijnlijk met een heel vet format, een groot studioprogramma. Dus meer naar format denken. Dat is de richting waarheen we aan het verschuiven zijn, dat is wat wordt gevraagd.’
 
Door adverteerders?
‘Ook door het publiek. ‘Real Live Voice-over’ bijvoorbeeld (een viral filmpje voor de NS waarin toevallige passanten op station persoonlijk werden aangesproken via de intercom, RB) hebben we gemaakt als viral. Mensen vonden dat zo leuk, die bleven vragen: wanneer komt de volgende aflevering? We zijn nu bezig om meerdere aflevering te maken. Een viral kan dus heel goed een format zijn. Voor een adverteerder is dat ook het beste, omdat je tien keer in aanraking komt met je publiek, in plaats van één keer te vlammen. En je ziet dat online wordt doorvertaald naar tv en omgekeerd, dus er begint ook wisselwerking te komen.'
 
Wat is je grootste uitdaging voor volgend jaar?
‘We willen volgend jaar internationaal gaan. We zijn nu bezig om in de UK een kantoor te starten en content te gaan maken. We zijn in gesprek met financiers. In Duitsland hebben we ook een kantoor. Ook een interessante markt, maar moeilijk. Erg conservatief. Maar goed, internationaliseren wordt wel de volgende stap. Daarom hebben we ook Branco Scherer (o.a. ex-EndemolShine) aangenomen als CEO, zodat ik meer in die internationale rol kan kruipen.’
 
Waarmee gaat LifeHunters in 2018 het verschil maken?
‘Formats. Ales waar we op pitchen, moet de mogelijkheid in zich hebben om vanuit formats te denken. Geen ‘one offs’, maar digitale formats.’
 
Van viral naar format. Kunnen we zo de evolutie van LifeHunters samenvatten?
‘Nou, virals doen we nog steeds. Dat is onze corebusiness. Alleen, we merken dat er ontzettend veel vraag is naar format, dus bewegen we in die richting. En dan kan het nog steeds hè, dat de content viraal gaat? Alleen werken we vanuit de andere benadering. Laten we eens denken over tien afleveringen en hoe je dat naar tv kunt vertalen; dat is waar we ons op richten.’
 
Wat willen we in 2018 niet meer zien?
‘Al die ‘tag-iemand om te winnen-acties’ en acties waarbij je moet delen en liken. Facebook gaat dit soort content zwaar bestraffen en terecht. Soms kan het leuk zijn, bijvoorbeeld ‘tag als je dit herkent’, maar ‘tag en win een vakantie’ kan echt niet meer.’
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie