Jonge mensen zijn traditioneler in hun nieuwsconsumptie dan gedacht, concludeert communicatiewetenschapper Anna van Cauwenberge in haar onderzoek waarmee ze 18 mei aan de Radboud Universiteit en de KU Leuven promoveert.
Onderzoek wijst regelmatig op enkele grote tendensen in nieuwsgebruik onder jongeren: van meer naar minder nieuws, van offline naar online en van professionele naar niet-professionele nieuwsbronnen.
Geen bewijs
Van Cauwenberge vond in haar onderzoek geen bewijs van deze daling in nieuwsconsumptie. Ze zag daarnaast juist dat traditionele media nog steeds een prominente rol hebben.
Ze onderzocht deze tendensen onder Vlamingen en Nederlanders tussen 15 en 34 jaar door na te gaan hoe en waarom ze aandacht geven aan nieuws en onderscheidde vijf verschillende groepen nieuwsgebruikers, zoals de ‘Dabblers’ (zoals Van Cauwenberge de groep noemt met weinig interesse in nieuws), maar ook een groep ‘Traditionals’ (met de krant als belangrijkste nieuwsbron).
Van Cauwenberge vindt vooral ‘de grote dagelijkse tijdsbesteding aan het televisienieuws’ opvallend. De tijd die jongeren aan nieuws op tv besteden schommelt volgens haar tussen de 11 en 34 minuten per dag.
Drie tips
Op basis van haar onderzoek geeft Van Cauwenberge drie aanbevelingen voor nieuwsmakers.
1. Om de aandacht te trekken moeten ze per verschillende soort nieuwsgebruiker een ander soort strategie bedenken die past bij de manier waarop ze nieuws betekenis geven en begrijpen en hoe aandacht voor nieuws ingebed is in hun dagelijkse routines.
Bijvoorbeeld met een crossmediale, doelgroepgerichte benadering waarin tekst, beeld en verschillende soorten platforms (zoals krant, televisie en smartphone) elkaar aanvullen en versterken.
2. Innovatieve vormen van nieuwsstorytelling die nieuwsgebeurtenissen in context plaatsen zijn volgens Van Cauwenberge veelbelovend.
Ze testte in samenwerking met de krant De Standaard en AxzMedia een nieuwe manier om het nieuws aan te bieden door middel van een zogenaamde developing news story op de tablet, een nieuwsstructuur die nieuwsartikelen presenteert als een chronologisch verhaal. Deze manier werkt volgens haar beter werkt dan een traditionele printnieuwsstructuur, zoals bijvoorbeeld een krant, om nieuws te begrijpen.
3. Een gevarieerd nieuwsaanbod is belangrijk.
Een uitkomst uit het onderzoek is dat de doelgroep eerder geïnteresseerd is in het begrijpen van hoe bepaalde gebeurtenissen tot stand komen en evolueren, in plaats van het meerdere malen feitelijke gegevens over een bepaalde nieuwsgebeurtenis voorgeschoteld te krijgen.
Meerwaarde
Volgens Van Cauwenberge is het via het aanbieden van verdieping en achtergronden bij het nieuws dat professionele nieuwsmedia hun meerwaarde ten opzichte van ‘gratis snacknieuws’ kunnen laten zien.
foto: Wikipedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!