Juist, de onvermijdelijke John de Mol is door de redactie van vakblad Broadcast Magazine tot Omroepman van het Jaar 2005 uitgeroepen.
Dat bleek vrijdag tijdens een bijeenkomst in Bussum. De bladenmakers kozen voor de 50-jarige mediaondernemer, omdat hij volgens hen met de komst van Talpa een onuitwisbaar stempel drukte op het afgelopen jaar.
Dat hij dezelfde prijs al eens kreeg in 1999, was voor Broadcast geen reden om De Mol niet opnieuw te onderscheiden. Destijds werd hij gelauwerd voor het succes van Big Brother. Ditmaal was het opzetten van Talpa en de enorme impact die de zender had reden hem de prijs te geven.
'Ondanks het 'alles is te koop'-imago, de bijbehorende kritiek en de bekende aanloopproblemen, is Talpa in vijf maanden tijd uitgegroeid tot een fenomeen, waarnaar in het (commerciële) buitenland even jaloers als bewonderend wordt gekeken.
Bovendien werkt De Mol ook op andere terreinen (radio, internet) voortvarend aan wat wel eens heel snel kan uitgroeien tot een sterk en wijdvertakt media-imperium', staat in het juryrapport.
Volgens de redactie van Broadcast Magazine is het gemakkelijk schouderophalend of meewarig te doen over de totale kijkcijferbalans van Talpa. Er zijn immers nog veel programma's die (ver) onder de maat scoren. 'Diverse programma's zijn al mislukt of scoren niet, maar feit is ook dat de zender ruim op koers zit om dit voorjaar die beloofde 10 procent marktaandeel waar te maken.'
'Bovendien - en daarvoor verdient de Omroepman van het Jaar zeker meer krediet dan hij nu krijgt - is er wel erg weinig oog voor de vernieuwende impuls die de nieuwkomer nastreeft', aldus het blad.
Broadcast wijst er fijntjes op dat Talpa verantwoordelijk is voor bijna net zoveel dramaseries als alle andere zenders bij elkaar.
'Het al jaren in de verdrukking verkerende genre kon deze impuls meer dan goed kon gebruiken. Daarom kon en wilde de redactie (nogmaals) niet om hem heen.'
Het was de vijftiende keer dat de Omroepman van het Jaar bekend werd gemaakt. De Mol kreeg zijn onderscheiding uit handen van voormalig BNN-directeur/voorzitter Gerard Timmer, de winnaar van 2004.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!