Internetbedrijven hebben tot nu toe de hardste klappen uitgedeeld aan ondernemingen die boeken, muziek, IT en financiële diensten verkopen. OC&C-consultant Alex Birch, co-auteur van The Age of E-Tail concludeert dat traditionele bedrijven die moeten concurreren met de populairste e-markten het kwetsbaarst zijn in Noord- en Midden-Europa. Zij zijn feitelijk al te laat en zullen zich als de wiedeweerga moeten aanpassen en in e-business moeten stappen. Een status als online-marktleider kunnen ze vergeten. Bedrijven die met minder rijpe e-businessmarkten wedijveren (kleding, lifestyleproducten, speelgoed, cosmetica en drogisterijproducten), maken volgens hem nog wel kans om online-marktleider te worden, mits ze snel in actie komen. Het meest relaxed is de situatie voor de onvolwassen e-markten: food, elektronische goederen, doe-het-zelf- en tuinproducten. Maar kannibalisering loert om de hoek. Het ei van Columbus is dat je de fysieke business en de onlinebusiness maximaal integreert en harmoniseert – openlijk of achter de schermen (met een schijnbaar autonome internetoperatie). Als on-land en online één zijn, is kannibalisering geen item meer.
<#FONT SIZE=1>Bron: director, oktober 2000<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!