E-business: hoe voorkom je kannibalisatie?

Traditionele bedrijven met online-intenties staan voor een dilemma: hoe voorkom je dat de internetoperatie omzet weghaalt bij de on-landoperatie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Internetbedrijven hebben tot nu toe de hardste klappen uitgedeeld aan ondernemingen die boeken, muziek, IT en financiële diensten verkopen. OC&C-consultant Alex Birch, co-auteur van The Age of E-Tail concludeert dat traditionele bedrijven die moeten concurreren met de populairste e-markten het kwetsbaarst zijn in Noord- en Midden-Europa. Zij zijn feitelijk al te laat en zullen zich als de wiedeweerga moeten aanpassen en in e-business moeten stappen. Een status als online-marktleider kunnen ze vergeten. Bedrijven die met minder rijpe e-businessmarkten wedijveren (kleding, lifestyleproducten, speelgoed, cosmetica en drogisterijproducten), maken volgens hem nog wel kans om online-marktleider te worden, mits ze snel in actie komen. Het meest relaxed is de situatie voor de onvolwassen e-markten: food, elektronische goederen, doe-het-zelf- en tuinproducten. Maar kannibalisering loert om de hoek. Het ei van Columbus is dat je de fysieke business en de onlinebusiness maximaal integreert en harmoniseert – openlijk of achter de schermen (met een schijnbaar autonome internetoperatie). Als on-land en online één zijn, is kannibalisering geen item meer.

< SIZE=1>Bron: director, oktober 2000<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie