Jaarlijks worden voor de Galjaardprijs de beste projecten in publieke communicatie geselecteerd. Dit jaar waren er 54 inzendingen, waar de vakjury de vijf finalisten uit heeft gekozen.
Juryvoorzitter Guido Rijnja laat weten dat de nominaties zonder meer ‘een prikkelende etalage van publieke parels’ zijn.
Rijnja: ‘Wat een rijke oogst, een inspiratiebron voor ons vak! Maar qua inspiratie èn innovatie èn impact gooien de vijf finalisten echt de hoogste ogen.’
Dit zijn ze:
WEEK TEGEN KINDERMISHANDELING – #IKKIJKNIETWEG
Door Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik
Veel mensen niets doen bij een vermoeden van kindermishandeling. 45% van de Nederlanders komt pas in actie als ze zeker weet dat er sprake is van kindermishandeling. In 2016 deed de Taskforce Kindermishandeling en seksueel misbruik de oproep niet weg te kijken bij een vermoeden van kindermishandeling, maar in actie te komen.
De campagne richtte zich op het bijbrengen van kennis over (het signaleren van) kindermishandeling. Hierdoor neemt de onzekerheid bij de doelgroep af of ze ‘het wel goed zien’ immers af. Ook stimuleerde de campagne de (online en offline) dialoog over ingrijpen. Dit was vooral bedoeld om mensen er bewust over na te denken en het er met elkaar over te hebben.
HollandSpoor (overall-strategie, regie en coördinatie, mediastrategie, woordvoering), Boomerang Create (online-strategie, video) en 2twintig public relations (human interest media, organisatie kick off-event) ontwikkelden voor de Taskforce de campagne #ikkijknietweg.
FOARÚT OER DE AS
De Centrale As
Inwoners van Noordoost-Fryslân brachten verschillende ideeën in voor activiteiten rond de opening van De Centrale As, de nieuwe dubbelbaans autoweg tussen Dokkum en Nijega. De ideeën zijn gebundeld in het programma ‘Foarút oer de As’ (Vooruit over de As).
Vier evenementen vonden plaats rond de zomer van 2016, voordat de weg in oktober officieel geopend werd. De organisatie lag bij de inwoners zelf en de projectorganisatie faciliteerde. Een culturele busreis, iepenloftspul, sportevenement en een 9 kilometer lange handelsroute zorgden voor hoge bezoekersaantallen.
STEL DE VRAAG VAN JE LEVEN
O-bureau, namens 113 Zelfmoordpreventie
Kan een publiekscampagne een leven redden? Elke dag plegen 5 mensen zelfmoord, dat zijn 1.850 doden per jaar. Terwijl blijkt dat 99% van de overlevenden van een poging blij is dat zij nog leven. Zelfmoord is een onderwerp waar nog steeds een groot taboe op rust. Zou jij durven vragen of iemand misschien aan zelfmoord denkt? Dat is best eng. Precies die vraag kan het verschil maken…
Daarom werdd gekozen voor het thema van de campagne: ‘de vraag van je leven’. Een brede publiekscampagne over dit gevoelige onderwerp is een primeur voor Nederland.
ZUYDERLAND LIVE!
Altijd al eens een kijkje willen nemen achter de schermen van één van Nederlands grootste ziekenhuizen? Verschillende professionals nemen je live en online mee. Ze laten je zien wat er dagelijks gebeurt bij Zuyderland. Loop rond op een groot laboratorium, of kijk live mee.
Zo heeft Zuyderland als eerste ziekenhuis in Nederland op dinsdag 15 november een operatie uitgezonden via de livestreamfunctie van Facebook.
CITYLAB010
Gemeente Rotterdam
CityLab010 is dé werkplaats voor de stad van morgen. De plek waar de ideeen voor Rotterdam werkelijkheid kunnen worden.
Op www.citylab010.nl kunnen Rotterdammers hun plan voor de stad plaatsen, om Rotterdam te ontwikkelen tot een nóg aantrekkelijkere plek om te wonen, werken of te studeren. Anderen kunnen zich aansluiten bij het project, dat zich met hulp van experts verder kan ontwikkelen tot een volwaardig plan. Wie geld voor zijn plannen nodig heeft kan een financiële bijdrage bij CityLab010 aanvragen.
Stem vanaf 24 april op je favoriete finalist
Welke finalist spreekt jou het meeste aan? Van 24 april tot en met 10 mei kan iedereen via www.galjaarddag.nl stemmen. Op 11 mei tijdens de Galjaarddag in het Provinciehuis Overijssel in Zwolle wordt naast de vakjuryprijs ook een publieksprijs uitgereikt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!