Hybride communicatie
In de vloeibare samenleving staat niets vast en is de enige constante verandering.
Permanente verandering
De grootste uitdaging voor marketing en communicatie is dan ook hoe je medewerkers, klanten en partners meeneemt in deze permanente verandering. Men moet op zoveel plekken tegelijk veranderen, dat er behoefte is aan sturing. Het is voor organisaties dan ook van essentieel belang om te weten wat hun purpose is en hier achter te staan.
Hoger doel
Bestaansrecht van een bedrijf is niet meer alleen gebaseerd op de economische output, maar ook op het hogere doel dat het vervult in de maatschappij. Als je de klant sturing kan geven en het doel dat je zelf nastreeft waardevol maakt, volgen de financiële resultaten vanzelf. Op het gebied van communicatie is het van belang dat dit een wisselwerking wordt.
De tijd dat een commerciële boodschap eenrichtingsverkeer was, is over.
Stem gekregen
De wisselwerking in communicatie zorgt ervoor dat je de juiste afstemming houdt tussen richting geven in de verandering en voorziet in de behoeften van de klant. Communicatie is een hybride begrip geworden. De consument heeft een stem gekregen dankzij sociale media. Door de digitalisering is er veel waardevolle informatie over de behoeften van de consument te verkrijgen.
Wanneer hier op de juiste manier gebruik wordt gemaakt dan komt het helemaal goed met de vloeibare samenleving.
Farid Tabarki is trendwatcher en oprichter van Studio Zeitgeist
Beeld: 123rf.com