Professor Siegfried Vögele overleed vorige week op 82-jarige leeftijd aan een hersentrombose.
Vanaf de jaren '70 van de vorige eeuw drukte hij zijn stempel op het vakgebied direct marketing door het ontwikkelen en in praktijk brengen van de Dialoog Methode. Een wetenschappelijk onderbouwde methode waarin duidelijk werd hoe communicatie werkt en dan met name interactieve communicatie.
In die periode was Direct Mail het medium van de direct marketeer. Met zijn methode liet Vögele zien hoe communicatie werkt in de hersenen, waarin de linker en de rechter hersenhelft van elkaar verschillen en hoe interactief communiceren is gebaseerd op het beantwoorden van onuitgesproken lezersvragen.
Hij was tevens een van de eersten die met een ogencamera liet zien hoe mensen communicatieuitingen als mailings en advertenties bekijken. Het doorslaggevende belang van de eerste, korte dialoog middels plaatjes en koppen en de vervolgdialogen, gebaseerd op een persoonlijk verkoopgesprek wat elke vorm van interactief communiceren zou moeten zijn.
Ofschoon zijn methode toen voornamelijk geënt was op direct mail en direct respons advertenties is deze nog steeds 1 op 1 toepasbaar bij alle vormen van online en offline communicatie in onze eeuw.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!