De Zaanse retailer stond twee weken geleden ook op nummer 1 maar moest vorige week zijn plek afstaan aan Jumbo. Albert Heijn heeft de nummer 1 positie te danken aan iets hogere scores op zowel de bestedingen als op social.
Jumbo, zakt twee plaatsen en komt uit op plaats 3 deze week. De andere retailer in de top 3 van vorige week, Lidl, staat deze week op plaats 2.
Verder doen binnen de top 10 Samsung, ANWB, Volkswagen en Vodafone het goed, met name de laatste twee merken laten een flinke stijging zien ten opzichte van vorige week.
Waar Coca-Cola vorige week nog een daling liet zien, stijgen ze nu met 14 plaatsen naar plaats 10.
Mercedes Benz
De hoogste nieuwe binnenkomer deze week is Mercedes Benz, na een week afwezigheid komt dit merk binnen op plaats 11.
Andere nieuwe binnenkomers die het goed doen zijn Media Markt, Philips, McDonalds, Hema en Jupiler. Merken die deze week een aantal plaatsen zakken zijn onder andere T-Mobile, Ikea, Renault en Opel.
ABN Amro laat deze week een flinke daling zien, zij dalen van plaats 14 naar plaats 40. De bank laat op alle drie de bronnen lagere scores zien deze week.
Hoe wordt de lijst samengesteld?
De Merken Top 40 krijgt vorm op basis van drie bronnen: onderzoek naar waardering, bestedingen en social media. BR&R werkt samen met drie vaste leveranciers die deze informatie aanleveren.
Research
Wekelijks onderzoekt onderzoeksbureau DVJ Insights onder 400 Nederlanders de waardering van 80 merken. Deze waardering voor een merk weegt mee als onderdeel in de ranking van de top 40. Ook wordt de impact van een campagne gemeten door te vragen wat mensen kunnen herinneren. Daaraan wordt toegevoegd wat de invloed op de waardering van een merk is door deze communicatie. ‘
Bestedingen:
Ook wekelijks worden alle mediabestedingen meegenomen van de top 250 merken gebaseerd op Nielsen Mediabestedingen. Het gaat hierbij om zowel de off- als online bestedingen voor alle mediumtypen.
Social Media:
Elke week wordt van de top 250 merken door BuzzCapture gemeten hoeveel er op sociale media en nieuwsmedia over dit merk wordt gesproken. Hierbij meten we niet alleen de hoeveelheid buzz, maar ook het aantal views dat een melding heeft gekregen en het sentiment van die buzz voor een specifiek merk.
Hoe kom je als merk zo hoog mogelijk in de top-40?
Door een goede score op alle drie de factoren, maar ook een hoge score op bijvoorbeeld twee van de drie aspecten kan voor een ranking in de top 40 zorgen. Belangrijk uitgangspunt is dat het de daadwerkelijke populariteit van een merk meet.
Als er een flinke stijger of daler is: hoe komt dat?
Dit kan verschillende oorzaken hebben, bij een daler kan gedacht worden aan een slechtere score op een aantal aspecten of zelfs op alle drie de aspecten.
Bij een flinke stijger is juist het tegenovergestelde het geval, een hogere score op een aantal aspecten of zelfs op alle drie de aspecten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!