De klant is de baas; dankzij Mobile
Door ontwikkelingen als de smartphone, samen met Social Media en natuurlijk online, is ons leven fenomenaal veranderd. Hoe we communiceren, de krant lezen of spullen kopen. De klant is weer absoluut koning. Wanneer je een product wilt kopen, doe je wellicht eerst onderzoek op je tablet. Checkt in de winkel lokale prijsverschillen en reviews van anderen. Bestelt online en deelt vervolgens je ervaringen of klachten via Social Media. En dit alles, totaal zoals jij het wilt. Mobile is slechts het middel waardoor ons leven beter of leuker kan worden. Tablets, smartphones en wellicht straks een bril of horloge geven ons de ultieme vrijheid om eindelijk te doen en laten wat wij zelf willen. We zijn zelf prima in staat om keuzes te maken, contact te zoeken en informatie tot ons te nemen wanneer wij dat willen. Toch?
Sommigen zeggen dat we slaaf van onze devices zijn. Altijd bereikbaar, altijd interactie en alles maar delen, onderhevig aan het moment en de omgeving. Ik ga ervanuit dat er in de komende jaren steeds meer richting en ook verantwoordelijkheid komt in de omgang met devices en hoe wij techniek ons leven willen laten verrijken. Want laten we wel wezen. Zoveel ontwikkeling zou ons leven toch moeten verrijken en zeker niet verarmen. Dit is precies ook de reden waarom veel apps, startups en tech ontwikkelingen sneuvelen. Ze voegen niets toe, niet echt, niet in ons dagelijkse leven.
Nut hebben, betekenis geven aan het leven. Eigenlijk een hele legitieme behoefte van de mens. Je wilt iets brengen, geven en delen in dit leven. En dit verwachten we ook van bedrijven, techniek en onze devices. Verveel me niet met onwaarheden, ondoorzichtigheid, ‘niet meewerken’ en commercieel korte termijn gewin. Ik wil devices, applicaties en techniek die mijn leven leuker, beter en gemakkelijker maken. Elke dag. Want in het (kleine) nut van alledag zit de echte winst. Niet in woorden, maar in daden.
Chaos
Ontwikkelingen gaan snel, meningen en producten vliegen om onze oren. Ik kan mij goed voorstellen dat je als bedrijf of persoon denkt; wat moet ik ermee. Dat je iets moet is inderdaad niet meer een vraag. Het is chaos, de wereld verandert, jij moet mee ... of niet.
Het enige wat ik kan meegeven voor 2014 is wees nieuwsgierig naar jezelf en je klant. Ga eens meelopen met je klanten, met je medewerkers, met je buurman. Stap uit ‘hoe je het altijd al deed’. Waar zitten de gaten, het gemis, de slopende kosten, de moeite of hoe kunnen dingen effectiever of leuker.
Kijk daarnaast naar de ontwikkelingen om je heen. Er is al zoveel bedacht, gemaakt en beschikbaar. Maak hier gebruik van. Verwacht van je bureau, van je mobile partner dat ze de wereld voor je schetsen, dat ze meedenken en prikkelen. Zonder eerst te praten over geld.
Laat je goed informeren over alle (technische) mogelijkheden en kijk hoe anderen hiermee omgaan. We zitten allemaal in ditzelfde schuitje. Ontwikkelen doe je niet alleen, dit doe je samen. Mobile is dus voor en door mensen; en niet alleen in 2014.
Moed
Om nieuwe dingen te ontwikkelen, het ‘anders’ te doen, te investeren in mobile of digitalisering is moed nodig. Moed om die dingen te doen waar je in gelooft. En daarom wens ik iedereen voor 2014 moed.
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/UF8uR6Z6KLc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!